تاریخ انتشار : ۱۴-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

شرایط افزایش درصد جانبازی

ایثارگران در دوران پس از جنگ بواسطه جراحت‌ها و آسیب‌های جانبازی دچار برخی بیماری‌ها می‌شوند این موضوع باعث افزایش درصد جانبازی آن‌ها بر اساس قانون می‌شود.

  به گزارش دنیای خبر،برخی از جانبازان یا رزمندگان به دلیل سوختن یا مفقود شدن مدارک پزشکی خود تاکنون نتوانسته اند، برای گرفتن کارت یا تغییر درصد جانبازی خود اقدام کنند.

احراز ایثارگری جانبازان به ۲ شیوه امکانپذیر است. در روش اول؛ رزمندگان با مدارک بالینی و در صورت سانحه همزمان به کمیسیون پزشکی مراجعه و پس از تعیین درصد، کارت جانبازی خود را دریافت می‌کنند.

در روش دوم؛ رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس دچار جراحت جنگی شده اند اما مدارک بالینی همزمان ندارند، بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ قانون اساسی باید به شورای عالی پزشکی نیرو‌های مسلح مراجعه کنند، در صورت تایید جراحت رزمنده، بنیاد شهید موظف است، به این افراد کارت ایثارگری یا جانبازی ۵ درصد بدهد.

اما برخی از جانبازان یا رزمندگان در مراحل اداری دریافت کارت جانبازی یا تغییر درصد جانبازی خود فوت می‌کنند، یا برخی از خانواده‌های آن‌ها بعد از فوت شخص، مدارک پزشکی آن‌ها را پیدا می‌کنند و می‌خواهند برای تغییر درصد جانبازی اقدام کنند.

سید حمیدرضا متقی گفت: رزمندگان و مصدومان جنگ که تا کنون برای احراز و اخذ درصد جانبازی مراجعه نکرده اند، می‌توانند با ارائه مدارک درمانی، صورت سانحه و گواهی مجروحیت معتبر صادره از مراجع ذی‌صلاح به واحد پذیرش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و شهرستان محل سکونت خود مراجعه و تشکیل پرونده داده و پس از احراز به کمیسیون پزشکی جهت تعیین درصد مراجعه و در صورت اخذ درصد و تایید جانبازی می توانند کارت شناسایی مربوطه را دریافت کنند.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: رزمنده ای که در دوران دفاع مقدس دچار مصدومیت جنگی شده اما مدارک بالینی هم زمان ندارد، بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه با مراجعه به نیروی اعزام کننده تقاضای خود را برای معرفی به شورای پزشکی نیرو‌های مربوطه ارائه کرده و در صورت تایید جراحت توسط این شوراها احراز آنها تایید شده تلقی و پرونده جهت اخذ درصد به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال و بنیاد به این افراد حداقل ۵ درصد جانبازی اعطا می‌کند.

به گفته‌ متقی ، برخی از جانبازان یا رزمندگان در مراحل اجرای کمیسیون پزشکی قبل از اخذ یا تغییر درصد جانبازی خود فوت می‌کنند، یا برخی از خانواده ها بعد از فوت ایثارگر مدارک پزشکی جدیدی ارائه کرده و تقاضای اخذ و یا تغییر درصد جانبازی ایثارگر را دارند.

این موارد ابتدا در کمیسیون عالی پزشکی بنیاد مطرح و در صورت تایید به کمیسیون ماده ۱۵ (متوفی) ارجاع می‌شود، اگر پس از فوت ایثارگر، خانواده متوفی با مدارکی دال بر جانبازی شخص و یا تشدید عوارض جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کنند در صورت داشتن مدارک همزمان جنگ و احراز جانبازی توسط کمیسیون احراز، با توجه به عدم امکان دسترسی به خود ایثارگر جهت انجام معاینات یا تست‌های پاراکلینیکی صرفا بر اساس مدارک پزشکی تایید شده موجود، در کمیسیون عالی پزشکی بنیاد اظهار نظر خواهد شد.

جانبازان چند درصدی پس از فوت شهید محسوب می‌شوند؟

به گفته او همه‌ جانبازان پس از فوت، مدارک و گواهی فوت آن‌ها در کمیسیون ماده ۱۵ بررسی می‌شود. بر اساس میزان جانبازی متوفی ۵ درصد به جانبازی آن‌ها افزوده خواهد شد، یا اگر بیماری یا جراحات جنگی جانباز منجر به فوت آنها شده باشد، درصد جانبازی آن یک سطح بالاتر می‌رود.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر علت فوت به صورت ۱۰۰ درصد بر اثر مجروحیت جانبازی و جراحات جنگ باشد و در گواهی فوت توسط پزشک تایید شده باشد، مدارک آن‌ها در کمیسیون پزشکی بررسی و متوفی شهید محسوب می‌شود.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=29744
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار