تاریخ انتشار : ۱۸-۰۸-۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

سفر؛ موثرترین عامل انتقال کرونا

سفر همچنان موثرترین عامل سرایت ویروس کرونا ارزیابی می‌شود، ولی همچنان در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر‌ها شاهد ترافیک‌های سنگین هستیم.

  به گزارش دنیای خبر،علی حسنی مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به تراکم هوا و جمعیت در طول سفر در وسایل نقلیه مختلف اعم از هوایی و زمینی مثل هواپیما، قطار و اتومبیل حتی کسانی که علائم ظاهری را نداشته باشند و صرفا ناقل این بیماری باشند نیز می‌توانند دیگر افراد همسفر را دچار بیماری کنند.

او افزود: طول سفر، تراکم جمعیت و محدودیت تهویه هوا بیشترین اثر را می‌تواند در انتشار بیماری داشته باشد، علاوه بر این مسافران در طول راه ممکن است از مکان‌های مشترک مختلف از قبیل رستوران و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند که این مکان‌ها نیز می‌توانند خود عامل انتشار باشند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سفر یک شخص با استفاده از هر وسیله نقلیه از یک شهر با وضعیت قرمز مثل مشهد به هر شهری یا بالعکس سفر یک شخص از شهری دیگر به شهر مشهد می‌تواند خطرناک باشد و باعت ایجاد یک کانون انتشار در شهر‌های مبداء و مقصد شود، اگر زنجیره کرونا به وسیله این محدودیت‌ها در یک شهر قطع شود دوباره به وسیله افرادی که وارد این شهر شده‌اند یا رفت و آمد داشته اند، برقرار می‌گردد.

حسنی بیان کرد: براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌هایی شامل تعطیلی مدارس و واحد‌های آموزشی، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه، تجمع ها، همایش‌ها، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و مراسم عروسی و عزا اعمال می‌شود، اما در مورد محدودیت سفر خود مردم باید عاقلانه تصمیم بگیرند و در این راه مسئولان کشور بویژه کادر درمان را حمایت کنند تا همه با هم بتوانیم زنجیره گسترش این بیماری کشنده را قطع کنیم.

اجتناب از هرگونه سفر غیرضروری

رزیتا خداشاهی عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نخستین روز بحران کرونا با تمام ظرفیت هیات علمی و دستیاران تخصصی درگیر بیماران کرونایی بوده و به عنوان اولین گروهی بود که در این خصوص به صورت ویژه شروع به کار کرد.
او افزود: از ابتدای بحران کرونا روند کاهشی و افزایشی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها را داشته‌ایم و در این چند ماه بالغ بر ۶۰ درصد رزیدنت‌ها و اعضای هیات علمی این گروه به بیماری کرونا مبتلا شدند و سایر نیرو‌ها کار مضاعف داشتند که جای خالی نیرو‌های مبتلا به بیماری احساس نشود.

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از نیمه دوم شهریور هر روز شاهد تعداد زیاد افراد بستری شده هستیم که بیشتر آنان جوانانی هستند که می‌گفتند بدنمان قوی است و کرونا نمی‌گیریم، این افراد ممکن است بیماری را دستکم به پنج نفر در خانواده و بالغ بر ۱۰ نفر در جامعه انتقال داده باشند.

خداشاهی با اشاره به اینکه بحران‌های مختلف از جمله کرونا همیشه نشان داده‌اند که سن و سال و زمان و مکان نمی‌شناسند، بیان کرد: هرکس که کوتاهی کند نه تنها به خودش، بلکه به خانواده‌اش و کل جامعه آسیب رسانده است.

او تصریح کرد: بسیاری می‌گویند خسته شده‌ایم، اما خستگی آنان از مدافعان سلامت که هشت ماه تمام از خانواده خود به‌دور بوده و با لباس‌های خاص با بیماران کرونایی در ارتباط هستند بیشتر نیست و جا دارد از تمامی پزشکان، پرستاران، کمک‌پرستاران و نیرو‌های خدماتی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مدت در کنار گروه عفونی بودند و خدمت‌رسانی شایسته به بیماران کرونایی داشتند تقدیر و تشکر ویژه کنم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه همه ساله از اوایل مهر ماه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا افزایش می‌یابد و امسال با توجه به بحران کرونا وضعیت سخت‌تری نسبت به سال‌های قبل داریم، تاکید کرد: بسیاری از علائم در این ۲ بیماری مشابه و مشترک بوده و کار تشخیص صحیح و به موقع را برای پزشکان سخت می‌کند و لازم است علاوه بر رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، توصیه اکید بر عدم سفر به نقاط مختلف کشور به خصوص مشهد داشته باشیم.

خداشاهی اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس در تمامی نقاط کشور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در تمام کشور الزامی است و این مهم تنها مربوط شهر و استان خاصی نیست.

حمید رضا رحیمی مسئول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا در خراسان رضوی نیز گفت: در شرایط حاضر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در این استان نسبت به ابتدای مهر ماه ۲ برابر شده است.

او افزود: تعداد بیماران جدید بستری بر اثر کرونا در خراسان رضوی در روز‌های اخیر به حدود ۴۲۰ نفر در روز افزایش یافته است در حالی که این میزان در ابتدای مهر ماه کمتر از ۲۰۰ نفر در روز بود.

مسئول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا در خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی بستری هستند.
رحیمی بیان کرد: بیش از هزار و ۲۳۰ نفر از این تعداد در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در بیمارستان‌های پنج دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و تربت‌جام بستری هستند.
او تصریح کرد: در حال حاضر ۴۱۰ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که حدود ۲۶۵ نفر از آنان در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت معالجه قرار دارند.

مسئول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر مشهد در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد، از تمامی هموطنان خواست در این شرایط به این شهر سفر نکنند.

رحیمی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی غیربومی هستند، اظهار کرد: برخی از این بیماران در مشهد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند که پیکر آن‌ها با تدابیر خاص و آمبولانس‌های ویژه به زادگاهشان منتقل می‌شود.

او با تاکید بر اینکه این دسته از بیماران یا در زمان ورود مبتلا بوده یا در مشهد به بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: در این شرایط بهترین اقدام رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از سفر‌های غیر ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=3369
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار