تاریخ انتشار : ۰۶-۰۲-۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

شکست در حوزه فرهنگی زمینه‌ساز تسلیم‌شدن در اقتصاد و سیاست

عضو هیات علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا معتقد است، آمریکا در پی آن است که برتری فرهنگی خود را از طریق خالی کردن مردم دیگر کشورها از هویت خویش و پذیرش تمدن غرب به عنوان تمدن برتر، طولانی‌تر کند. 

به گزارش دنیای خبر،رضا یگانه شکیب عضو هیات علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا  به اهیمت نقش رسانه‌های بین المللی ایرانی و نحوه تقابل آنها با رسانه‌های جریان اصلی پرداخت.

این استاد دانشگاه در واکنش به مسدود شدن چندین باره پرس تی وی در فیسبوک گفت: فیسبوک هم مانند یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و دیگررسانه‌های اجتماعی ساخته شده توسط غرب است و نوعا به عنوان ابزاری در جهت استیلای نظام سرمایه و صاحبان زر و زور بر جهان به کار می‌رود. کارکرد آنها در همان جهتی است که بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی بود؛ ولی این بار نه در ابعاد شهری بلکه در ابعادی به مراتب بزرگتر و جهانی. حالا تجسم کنید صدایی ناهماهنگ با این ماشین عظیم در حال نواختن سازی ناکوک است. ساز غرب بر روی استثمار و تحمیق مردم کوک شده بود؛ اما اکنون رسانه‌ای مستقل مانند پرس تی وی در حال حمله‌ای دقیق به همان بخشی است که فلسفه وجودی فیسبوک را تشکیل می‌دهد.

شکست در حوزه فرهنگی زمینه ساز تسلیم شدن در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی

وی تصریح کرد: طبیعی است که شعارهای پوچ غرب که از زمان جنگ سرد به عنوان دمکراسی در ذهن‌ها تزریق می‌شد و تعارفات زیبای فرنگی دیگر کاربردی نداشته باشد و نتوانند به راحتی صدای مخالف را سرکوب کنند. یکی از کارهایی که غربیان از دوران استعمار انجام می‌دادند، القای این پیام بر ذهن مردم مستعمرات بود که فرهنگ و تمدن غرب به طور ذاتی برتر از تمدن آنهاست و مردم مستعمرات در آسیا یا آفریقا یا آمریکای لاتین باید بپذیرند که برای متمدن شدن باید تمدن غرب را بر طبق نسخه‌ای که برای آنها تنظیم شده بپذیرند که نهایتا به انفعال و تسلیم در برابر غرب در همه حوزه‌ها به خصوص در زمینه اقتصادی، نظامی و سیاسی می‌انجامید.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه‌های آمریکاافزود: بخشی از این برنامه تسلیم کردن ملت‌ها دربرابر استکبار را مبلغین دینی غربی؛ بخشی دیگر را معلمین غربی؛ بخشی دیگر را پزشکان و دیگری را بنیادهای خیریه غربی بر عهده داشتند.حتی اگر دروازه‌های کشوری را هم به زور توپ و تفنگ باز می‌کردند، باز هم نیازمند مبلغین فرهنگ غرب می‌شدند چراکه برتری نظامی هم نمی‌توانست استیلای دراز مدت غرب را تضمین کند. در حالی که برتری فرهنگی از طریق خالی کردن مردم از هویت خویش و پذیرش تمدن غرب به عنوان تمدن برتر می‌توانست این سلطه را طولانی‌تر کند.

شکیب تاکید کرد: در دوران جنگ سرد سپس جهانی شدن استعمار نوین این وظایف به رسانه‌ها داده شد تا در ابعادی وسیع تر در همان جهت استعماری پیشین به کار ادامه دهند. در دورانی در آمریکا  هم قوانینی در راستای خفه کردن صداهای مخالف در رسانه‌ها را تصویب کردند و حتی تعداد زیادی از روزنامه نگاران، اساتید و نویسندگان آزادیخواه را هم به زندان انداختند.

مصادیقی از قوانین ضد رسانه در آمریکا

کارشناس مسائل بین الملل در توضیح این قوانین اظهار داشت: از جمله این قوانین ضد رسانه می‌توان به قانون ضد جاسوسی مصوب ۱۹۱۷ Espionage Act of ۱۹۱۷  ؛ قانون تحریک عمومی مصوب ۱۹۱۸ Sedition Act of ۱۹۱۸؛ و آرای صادره توسط محاکم مختلف که در قالب رویه قضایی به عنوان قانون درآمد؛ مانند رای دیوان عالی در محاکمه شنک در ۱۹۱۹Schenck vs United States  که البته در رای دیوان عالی در پرونده محاکمه براندنبورگ در اوهایو در ۱۹۶۹ Brandenburg vs Ohio اصلاح شد و تعریف «خطر قطعی و محرز» را تغییر داد؛ محاکمه چلسی منینگ در ۲۰۱۳؛ قانون مقابله با دزدی اینترنتی مصوب ۲۰۱۱ که حتی اوباما هم از آن به عنوان ناقض آزادی مطبوعات یاد کرد؛ و بسیاری دیگر اشاره کرد . مواردی که صدای مخالفان به بهانه‌های مختلف قطع شده است.

وی ادامه داد: البته این به جز تسلط مالکان رسانه‌ها بر انحصار و حق استفاده انحصاری از رسانه‌ها توسط خود این صاحبان است که در مورد حذف اکانت پرس تی وی یا حذف اکانت‌های حامی ملت ایران و دیگر ملت‌های ستم دیده کاملا اعمال شد.

نمونه‌ای از عملیات رسانه‌ای آمریکا که پیش از حمله به عراق انجام شد

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت آمریکا قبل از هر اقدامی اول در صدد تاثیر بر افکار عمومی بر می‌آید؛ به شکلی که برداشتی را که می‌خواهد در ذهن مخاطب از رویدادها شکل دهد، گفت: واشنگتن قبل از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ ابتدا یک کمپین رسانه‌ای راه انداخت تا دوست و متحد آمریکا را که ۸ سال علیه ایران جنیگده بود (و از همه حمایت‌های مالی، نظامی و اطلاعاتی هم بهره مند بود) به عنوان دشمن خطرناک شماره یک آمریکادر اذهان عمومی تبدیل کند.

رضا یگانه شکیب ادامه داد: به موازات این اقدامات در داخل آمریکا رسانه‌های عرب زبان تحت مالکیت واشنگتن هم بیکار ننشستند و حتی با آوردن مخالفین صدام مخصوصا زنان و نوجوانانی که از آمریکا التماس می‌کردند عراق را بمباران کنند تا از شر صدام خلاص شوند، به کارزار رسانه‌ای خود برای تسلط بر مردم عراق و منطقه هم دست زدند. پس از این بستر سازی‌ها بود که به عراق حمله کردند و به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی گشتند که هیچگاه هم یافت نشد.

تبدیل شدن ایران به لیبی؛ هدف رسانه‌های همسو با آمریکا

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص ایران هراسی اظهار داشت: آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای هم از دیپلماسی عمومی بهره گرفت و همان رسانه‌هایی که سال‌ها از شوروی، کوبا و چین دیو ساخته بودند به دشمن سازی از ایران دست زدند. اکنون هم وانمود می‌کنند که این ایران است که باید اول یک عقب نشینی کامل بکند بعد بر سر میز مذاکره بنشیند که مانند لیبی از تمامی برنامه‌های دفاعی خود دست بکشد و آنگاه است که می‌توانند هر کاری خواستند با ایران انجام دهند.

وی درباره برجام خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی نه تنها موضع به حق و صحیح ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها و راستی آزمایی آن و سپس حرکت ایران در جهت بازگشت به تعهدات برجامی را منعکس نمی‌کنند؛ بلکه با بمباران تبلیغاتی مخصوصا با به کارگیری شیوه‌های دیپلماسی عمومی از طریق کارمندان فارسی زبانشان در رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی مختلف در صدد تحریف واقعیت و پیشبرد منافع استعماری و تمامیت خواه خود هستند.

نگاهی به تلاش‌های ایران در کارزار رسانه‌ای

شکیب به فعالیت پرس تی وی برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در کارزار با رسانه‌های غربی نیز پرس تی وی خوب ظاهر شده است و در مسیر حرکت نیز، این رسانه پیشرو همچنان باید از شیوه‌های دیپلماسی عمومی در جهت مقابله با بمباران تبلیغاتی غرب استفاده کند تا افکار ملل گوناگون در این باره هم روشن شده و پاسخی درخور به رسانه‌های فرا ملی غرب داده شود.

کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: تنها سیاست گذاری در جهت پاسخ در دراز مدت فایده ندارد بلکه سیاست گذاری باید به واکنش به کنش و ابتکار عمل متمرکز شود. پرس تی وی هم ظرفیت این کار را دارد و هم قابلیت عملیاتی را دارا است. این شبکه عملکرد خوبی در دهه گذشته داشته و جایگاهی قابل قبول در بین طبقه روشنفکر و پیشرو غرب به دست آورده است.

مدرس تاریخ تمدن اظهار داشت: پرس تی وی یک گام دیگر نیاز دارد تا بتواند جایگاه جهانی خود در میان مخاطب عام جهانی را تثبیت نماید و این مسیر از طریق شیوه‌های دیپلماسی عمومی و تولید برنامه‌های متنوع و سرگرم کننده امکان پذیر است.

شکیب با یادآوری وابستگی سعودی و صهیونیست‌ها به غرب گفت: رسانه‌های تل آویو و ریاض هم همراستا با رسانه‌های غربی حرکت می‌کنند بلکه دولت‌های آنها هم دقیقا برای تضمین منافع غرب در منطقه غرب آسیا بوجود آمده اند. سعودی پول زیاد و صهیونیست‌ها هم تسلط رسانه‌ای دارند که مکمل یکدیگر بوده و با به وجود آوردن رسانه‌های جدید و به کارگیری عوامل مسلط به زبان‌های فارسی، عرب زبان، آذری، کرد و بلوچ سعی بر ایجاد تفرقه، هویت زدایی و غرب برتربینی دارند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: پرس تی وی چون در کل جهان مخاطب دارد موجب عصبانیت عربستان و اسرائیل است. چراکه استیلای سنتی غرب و همچنین رسانه‌های تغذیه شده توسط تل آویو و ریاض درهم شکسته و صدای جدیدی به گوش مردم می‌رسد. پس از سال‌ها صرف هزینه‌های گزاف در رسانه‌های گوناگون اکنون هر دوی این دولت‌ها می‌بینند که رسانه‌ای در بین آنها ایستاده که پول و نفوذ آنها در محافل قدرت را ندارد و قدمتی به اندازه عمر رسانه‌های آنها هم ندارد بلکه با تکیه بر نیروهایی جوان و با استعداد توانسته راه خود را در دل مخاطب جهانی باز کند و خاری در چشم آنها باشد.

 

منبع:خبرگزاری آنا


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=9531
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار