تاریخ انتشار : ۰۶-۰۲-۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

مبتلایان به وسواس چه ویژگی‌هایی دارند

یک روانشناس خانواده با اشاره به اینکه افراد دارای اختلال وسواس عموما زمان زیادی را صرف تشریفات و رفتارهای خاص می‌کنند، گفت: خوشبختانه اختلال وسواس قابل درمان است.

به گزارش دنیای خبر،احمدرضا عرب در خصوص اختلال وسواس در افراد، اظهار کرد: اختلال وسواس یکی از اختلالات اضطرابی است که فرد احساس می‌کند مجبور است در مورد موضوعاتی که دوست ندارد فکر کند و یا کارهایی را انجام بدهد که از آن بیزار است و انجام ندادن آن‌ها باعث ایجاد اضطراب در فرد می‌شود.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه عموما وسواس در دو بُعد وسواس فکری و عملی خود را نشان می‌دهد، گفت: وسواس‌های فکری، افکار یا تجسم‌های ناخوانده‌ای هستند که به‌صورت مکرر وارد ذهن افراد مبتلا به این اختلال می‌شود، در حالیکه در رفتارهای اجباری در ظاهر امر، رفتارها و عادات مکرر غیرقابل توقف هستند که شخص با هدف کاهش ناراحتی و اضطراب این رفتارها را انجام می‌دهد.

وی افزود: معمولا وسواس فکری و عملی از نظر بسیاری از مبتلایان غیرواقع‌گرایانه و غیرمنطقی ارزیابی می‌شود، اما این افراد خود را  در برابر متوقف کردن این عادات و رفتارها ناتوان می‌دانند.

عرب با بیان اینکه انواع افکار و رفتار در وسواس از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، توضیح داد: برخی از الگوها مشترک هستند، به‌طور مثال مبتلایان به وسواس امکان دارد درگیر وارسی‌های مکرر شوند این عمل ممکن است در برخی افراد مبتلا به اختلال وسواس در چک کردن درها، کلیدها، مطمئن شدن از خاموشی وسایل برقی، قرار دادن کلید در مکان‌های خاص و امثال آن‌ها باشد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: همچنین ممکن است در برخی از افراد مبتلا به این اختلال، وسواس خود را در شستن افراطی دست و تمیز کردن مکرر سطوح از میکروب و نجاسات نشان دهد یا در برخی افراد وسواس در تشریفات وجود داشته باشد که این مسئله حساسیت افراد در رفتارهای ویژه روزمره، پوشیدن یا درآوردن لباس، شیوه و نظم خاص در چیدمان وسایل و تکرار یک عمل و رفتار خاص به تعداد مشخص جهت به‌دست آوردن خوشبختی و … است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از رفتارها مانند بی‌اشتهایی عصبی، پراشتهایی، کندن مو و مژه نیز می‌تواند کیفیت وسواس به خود بگیرد، البته باید به این نکته توجه کرد که این رفتارها ممکن است در دوره‌ای تجربه شود و معمولا گذرا و طبیعی هستند، اما اگر این رفتارها به‌صورت افراطی انجام شود و در فعالیت روزمره اختلال ایجاد شود باید به اختلال وسواس شک کرد.

عرب با اشاره به اینکه افراد دارای اختلال وسواس عموما زمان زیادی را صرف تشریفات و رفتارهای خاص می‌کنند، بیان کرد: این حساسیت موجب می‌شود از مسائل مهم زندگیشان غفلت کنند و به‌نوعی زندگی و خانواده خود را نیز تحت تاثیر این رفتارها قرار می‌دهند و موجب آزار و اذیت اطرافیان نیز می‌شوند و همچنین به سلامتی خود نیز آسیب می‌زنند.

این روانشناس خانواده با اشاره به آسیب‌های اختلال وسواس در فرد، تصریح کرد: اتلاف وقت، نداشتن توانایی در تمرکز، ایجاد حواس‌پرتی، باز ماندن از کارهای روزمره و اصلی در امور شغلی و تحصیلی، خستگی ذهن، بی‌حوصلگی فرد در فکر کردن به موضوعات مهم در زندگی، مشکل در برقراری ارتباط با اطرافیان، کاهش کیفیت زندگی، نداشتن رضایت از زندگی و افسردگی از تاثیرات وسواس در افراد مبتلا به این اختلال است.

وی علل ارثی و ژنتیکی را از عوامل ایجاد اختلال وسواس در افراد عنوان کرد و گفت: بنابراین در روند درمان و تشخیص سوابق خانوادگی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته زندگی بر اثر فشارهای روانی می‌تواند در بروز عوامل ژنتیکی وسواس موثر باشد و باعث بروز بیماری شود، اما نباید از نقش عوامل محیطی و تاثیرات شیوه‌های تربیتی در ایجاد وسواس دردوران کودکی غافل شد.

عرب تاکید کرد: اگر فردی احساس می‌کند از اختلال وسواس رنج می‌برد باید با مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی از متخصصان این حوزه کمک بگیرد و از طریق روان درمانی و دارو درمانی اقدام به درمان این اختلال کند.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه خوشبختانه اختلال وسواس قابل درمان است، عنوان کرد: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که هر اندازه که به سلامت جسم خود و افراد خانواده اهمیت می‌دهیم باید به سلامت روان خود و اطرافیان نیز اهمیت دهیم و به راحتی برای حل مشکلات روحی و روانی به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:,

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=9504
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار