تاریخ انتشار : ۳۰-۰۱-۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

کاهش ۸۰۹۴ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند نزولی به خود گرفته و در پایان معاملات با کاهش ۸۰۹۴ واحد روبرو شد.

به گزارش دنیای خبر،بورس اوراق بهادار تهران که انگار روی دنده لج برای ریزش قرار گرفته، علیرغم این که اکثر کارشناسان به ارزندگی سهام بورس اذعان دارند، اما امروز هم روند ریزشی در پیش گرفته و شاخص کل با کاهش ۸۰۹۴ واحد به رقم یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. افت قیمت دلار هم در ریزش بازار بی تاثیر نیست.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن ۷۵۰ واحد افت کرده و به رقم ۴۳۱ هزار و ۷۴۹ واحد رسید. ارزش بازار بورس به بیش از ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از ۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۰۵۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین معامله گران در فرابورس ایران امروز بیش از ۴۰ هزار و ۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند که در مجموع بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان در دو بازار معامله شده است.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۶۶ صدم درصد کاهش یافتند، همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱۷ صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۴۸ صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۷۹ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیم درصد کاهش یافت.

نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز در کاهش شاخص اثرگذار بودند به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری ملی ایران، گل گهر، پالایش نفت اصفهان، چادر ملو و سرمایه گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

خریداران واحدهای پالایش یکم که پارسال هر واحد را با تخفیف ۱۰ هزار تومان خریده بودند، با افت قیمت پالایشی امروز با گذشت حدود ۷ ماه هنوز با ۲۸ درصد زیان مواجه اند و هر واحد پالایشی امروز ۷۲۷۵ تومان بود.

نمادهای پرتراکنش شستا، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، فولاد مبارکه، بانک ملت، بانک تجارت و ایران خودرو بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل ۴۰ واحد افت کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۷۸۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۸ هزار میلیارد تومان شد. معامله گران امروز بیش از ۱.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته عمده این معاملات مربوط به معاملات اوراق دولتی در عملیات بازار باز است که مشتریان آن بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

امروز نماد فولاد هرمزگان بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، آریاساسول، صبا تأمین و برق جهرم بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تأمین، شیر پاستوریزه پگاه گیلان و ‌فولاد هرمزگان جنوب بودند.

 امروز تعدادی از سهامداران حقیقی مقابل مجلس تجمع کرده و نسبت به ریزش‌های پیاپی بازار بورس و آب شدن سرمایه‌های اندک آنها در بورس اعتراض کردند. سال گذشته همزمان با آزادسازی سهام عدالت و افزایش نرخ دلار، شاخص بورس تا نیمه سال هر روز رکورد می‌شکست و این امر در کنار دعوت رئیس جمهور و سایر مقامات از مردم برای سرمایه گذاری در بورس باعث حضور ۱۲ میلیون سهامدار جدید در بازار شد اما از نیمه مرداد که شاخص بورس مرتب کاهش یافت، عده زیادی از این افراد دچار زیان‌های سنگین شدند، گرچه ذات بازار سرمایه همراه با ریسک،‌ نوسان و افزایش و کاهش است، اما دعوت یکباره مردم به بورس بدون افزایش مهارت و آگاهی باعث چنین ریزش‌هایی می‌شود.

امروزه گرچه اکثر کارشناسان می‌گویند، سهام موجود در بازار ارزنده شده و به قیمت کف رسیده است، اما کسی به بازار اطمینان ندارد و خرید در بازار به شدت افت کرده و روند بازار رو به کاهش و نزولی است و جلسه شرکت‌های حقوقی با رئیس سازمان بورس هم دردی را دوا نکرد و بازار همچنان روند ریزشی به خود گرفته است.

برچسب ها:,

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=9252
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار