تاریخ انتشار : ۱۴-۰۱-۱۴۰۰ - ۸:۱۵

جماعتی که وزیر بهداشت را دور زدند

دیروز، سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد که آمار مرگ روزانه کرونا در کشور دوباره به وضعیت ۳ ماه قبل بازگشته و ۳ ‌رقمی شده است.

  به گزارش دنیای خبر، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنجشنبه خبر داد که به دنبال سفرهای نوروزی و ترددهای غیرضروری در مراکز خرید و برگزاری مراسم عروسی و عزا و مهمانی‌ها و شواهد غیرقابل انکار از شلوغی بازارها و خیابان‌ها و در نهایت کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل کشور، تعداد شهرهای قرمز در ایران در فاصله ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین از ۱۱ شهر به ۴۶ شهر و تعداد شهرهای نارنجی هم در همین مدت از ۳۱ شهر به ۱۱۹ شهر افزایش یافته و در روزهای آینده و پس از پایان نیمه فروردین ماه باید انتظار مرگ‌های بیشتر و بستری‌های بدحال‌تر «کرونا» را داشته باشیم… .
مجموع این اخبار به یک شائبه تاسف‌آور ختم می‌شود؛ مردم و مسوولان کشور در یک اقدام هماهنگ نشده اما خودجوش از وزیر بهداشت و همکارانش رو برگرداندند.
آزادسازی سفر به تمام مقاصد گردشگری، فروش بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما بدون کنترل سلامت خریداران بلیت و نادیده گرفتن الزام ارایه نتیجه تست کرونا، آزادسازی رزرو هتل در شهرهای پرخطر بدون الزام ارایه نتیجه تست کرونا، تساهل و تسامح آشکار نیروی انتظامی در مواجهه با متخلفان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرها و جاده‌های کشور و در نهایت ضعف شدید نظارت بر مقررات الزام‌آور اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، مصداق‌های غیرقابل انکار حاکی از رو برگرداندن مردم و دولت از یک عضو کابینه و همکاران او در وزارتخانه متولی حفاظت از سلامت است و هنوز معلوم نیست که این روگردانی با چه هدفی و به چه دلیلی اتفاق افتاده است.

۳ ماه زحمت برای کاهش مرگ کرونا دود شد
بر اساس اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، آمار مرگ روزانه کرونا با گذشت کمتر از ۳ ماه، دوباره ۳ رقمی شد.
سیماسادات لاری دیروز درگزارش خود گفت که ظرف شبانه‌روز ۱۲ تا ۱۳ فروردین ۱۱۷ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ در کشور فوت کرده‌اند و در همین بازه ۲۴ ساعته هم ۱۱ هزار و ۶۶۰ مبتلای جدید کووید ۱۹ درکشور شناسایی شد که از این تعداد، هزار و ۳۳۰ نفر به دلیل وخامت شرایط در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. بنا به گفته لاری تا ظهر ۱۳ فروردین ماه سال جاری، تعداد کل مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر و تعداد کل فوتی‌های این بیماری ویروسی به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر افزایش یافته علاوه بر آنکه در حال حاضر چهار هزار و ۵ نفر از مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.
افزایش مجدد تعداد بستری‌ها و ۳ رقمی شدن مرگ کرونا در کشور آن هم بعد از نتایج موفقیت‌آمیز کاهش مرگ و بستری کووید ۱۹ به دنبال اعمال مقررات سختگیرانه‌ای که از ابتدای آبان ماه در کشور اجرا شد، نتیجه غیرقابل انکار زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مسوولان است. دیروز عکاسان خبرگزاری‌ها، تصاویری از بوستان‌های شیراز و تفرجگاه‌های اطراف تهران و مراکز گردشگری اصفهان منتشر کردند در حالی که در تمام این عکس‌ها، دوربین عکاسان، موج جمعیتی را به نمایش می‌گذاشت که با وجود اعلام ممنوعیت حضور در تمام پارک‌ها و اماکن تفرجگاهی در روز ۱۳ فروردین بدون هیچ محدودیتی از سوی ماموران قانون، مشغول تفریح بودند. ظرف روزهای گذشته در فضای مجازی تصاویری از برگزاری دو مراسم تشییع جنازه در شهرستان شوش(خوزستان) و دیشموک(کهگیلویه و بویراحمد) با حضور هزاران تشییع‌کننده منتشر شد و تصاویر حاکی از آن بود که هیچ ممنوعیت و محدودیت قانونی برای برگزاری این مراسم هم در کار نبوده و در عکس‌ها هم خبری از ماموران انتظامی برای جلوگیری از برگزاری این مراسم نبود. در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ صف‌های فشرده و شانه به شانه برای خرید میوه و مرغ با قیمت تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار پایتخت به درازای ۲۰ متر و ۵۰ متر رسید و بر اساس شنیده‌های «اعتماد» برخی رانندگان اتوبوس‌های بین شهری از مبدا رشت به مقصد تهران در روزهای پایانی اسفند تا هفته اول فروردین با فریب ماموران ترمینال در پایانه‌های مسافربری فقط ۳ یا ۴ مسافر سوار کرده‌اند اما بیرون از ترمینال توقف کرده و در آن حد مسافر سوار کرده‌اند که برخی مسافران تا رسیدن به مقصد،کف اتوبوس نشسته‌اند و در مسیر جاده‌ای هم ماموران پلیس راه هیچ نظارتی بر این تخلف راننده نداشته‌اند.

در کدام خانه دنبال مقصر بگردیم؟
نیمه اسفند ماه، وزیر بهداشت، در پیامی سراسری از همه مردم خواست که با احترام به صدها پزشک و پرستار که پای تخت بیماران کووید ۱۹ فرسوده شده و جان خود را بر اثر خدمت به هموطنان از دست داده‌اند در نوروز ۱۴۰۰ هم از سفر و مهمانی و برگزاری مجلس عزا و عروسی چشم‌پوشی کنند تا شکست این ویروس محقق شود و در حالی که انتظار این بود همچون نوروز ۱۳۹۹ دولت محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای ترددهای غیرضروری در تمام استان‌ها اعمال کند، در هفته پایانی سال، در اقدامی ناباورانه، تمام شهرهای توریستی و مسافرپذیر کشور به عنوان شهرهای بی‌خطر و مجاز برای سفر معرفی شد که این اعلام، تیر خلاصی بود که دولت با دور زدن وزیر بهداشت به خود شلیک کرد چون هفته اول فروردین، کیانوش جهانپور؛ رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افشا کرد که با وجود هدف‌گذاری دولت برای دسترسی به بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونای وارداتی تا پایان اسفند ماه و اتمام واکسیناسیون یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر از جمعیت،  اولویت اول به دلیل بدقولی فروشندگان جهانی تا پایان اسفند ماه کمتر از ۴۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به ایران ارسال شده بنابراین نه تنها تکمیل واکسیناسیون کادر درمان مراقب مبتلایان کرونا هم امکان‌پذیر نشده، باقی گروه هدف از «اولویت اول» که شامل سالمندان و معلولان و جانبازان ساکن در آسایشگاه‌ها بودند هم واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند علاوه بر آنکه حالا حتی آغاز فاز دوم واکسیناسیون هم به دلیل کمبود جدی واکسن، امکان‌پذیر نیست.
در این شرایط به نظر می‌رسد که آزادسازی سفر و کاهش غیرقابل انکار نظارت‌ها بر تخلف از توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت، یک اقدام نانوشته از سوی برخی اعضای کابینه بوده و برخلاف انتظار، آنچه در نوروز ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، نمایش نابخردانه‌ای از ناهماهنگی کابینه و مدیران دولت بود. اینکه یک عضو کابینه به الحان مختلف و با زبان تهدید و خواهش خواستار احترام به حقوق انسانی شهروندان باشد و باقی کابینه، از این خواسته، رو برگردانند و به روالی در نقطه مقابل این درخواست مجوز بدهند، معنایی جز شکست دولت برای تسری هماهنگی و یکدستی کابینه ندارد. در ایام پایانی سال ۱۳۹۹ و پس از اعلام نام شهرهایی دورافتاده و ناشناس به عنوان شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع از سفر و تشدید شائبه دور زده شدن وزیر بهداشت توسط دولت و نهادهای خارج از حیطه اختیار رییس‌جمهوری، این نجوا در برخی محافل خصوصی شنیده می‌شد که وزیر بهداشت باید در قبال این بی‌توجهی همه‌جانبه و سراسری، حتی به صورت نمادین، استعفا دهد چون این روال معنایی جز صفر شدن قدرت و اختیار متولی سلامت ندارد.
اما به نظر می‌رسد که وزیر بهداشت هم دچار سندرم «بی‌تفاوتی» شده که بعد از سکوت دو هفته‌ای، دیروز در یاددشت کوتاهی در صفحه اینستاگرام خود، شاعرانگی را به اعتراض ترجیح داد و نوشت:«ویروس سرکش انگلیسی از راه رسید، خوزستان را گرفتار کرد، شبانه‌روز تلاش نمودیم تا در آن استان که بیشتر از سه پیک کشوری قبلی گرفتارمان کرد، مهارش کنیم. عملا ضربه شست ویروس موتاسیون یافته را چشیدیم، ویروس مهاجم از هوا و زمین به دلایلی که جای بحثش در این مقال نمی‌گنجد به همه جا پر گشود. نوشتیم… گفتیم… التماس کردیم… قسم دادیم که دو تا سه هفته صبوری کنید. مهلت بدهید تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی خانه به خانه شعله‌های کوچک را شناسایی و مهار نماییم تا به هم نپیوندند و آتش دامن پهنه کشورمان را نگیرد.گفتیم سفر و جمعیت سیال نمی‌گذارد طرح اجرا شود و بیماری نیز از نقاط گرفتار به مراکز پاک‌تر منتقل می‌شود.گفتیم صف‌های طولانی تهیه ارزاق شب عید، جمعیت سالمند تنیده در این صف‌ها را گرفتار می‌کند.گفتیم می‌دانیم تاب‌آوری مردم مهم است ولی تاب‌آوری مدافعان خسته سلامت پس از ۱۴ ماه کار بی‌وقفه و جانفشانی برای مدیریت پیک‌های پیوسته نیز مهم است.گفتیم اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی‌اهمیت نیست. گفتیم اگر به حرف‌های کارشناسی‌مان گوش ندهند، بهار سختی در پیش است. شاید به این دلیل باور نکردند که اولا وزن ویروس موتاسیون یافته را در محاسبات اپیدمیولوژیک ما نمی‌شناختند و ثانیا سه پیک سنگین قبلی را آرام، بی‌صدا و مظلومانه همکارانمان مدیریت کردند و گروهی فکر کردند که فراز و فرود منحنی‌ها شاید به شیوه فتوشاپ است!  در روزهای گذشته با روسای خسته و دل شکسته دانشگاه‌های علوم پزشکی تماس داشتم. به ‌شدت نگرانند، بیمارانشان در حال افزایش و تخت‌هایشان در حال پر شدن است. ضمن آنکه می‌دانند در این خیز جدید، اولا زنجیر مهار غول سرکش بیماری با ویروس جدید گسترده‌تر است و ثانیا خود و سربازان مدافع‌شان خسته‌تر. روزهای سختی در پیش است. خداوند یاری‌مان کند تا نمانیم، تا دست‌آورد افتخارآمیز روزهای سخت تحریم به سادگی به باد نرود. تا شرمسار آنان که پایداری و همراهی‌مان کردند و شرمنده روح  بلند مدافعان سلامت  و خانواده‌هایشان نشویم، کمک کنند تا عزیزان ارجمند دیگری را از دست ندهیم.»

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب ها:,

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=8658
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار