تاریخ انتشار : ۱۳-۰۱-۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

مردم به مشارکت آگاهانه فکر کنند!

رئیس گروه فرهنگ و رسانه اندیشکده غرب‌شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: مردم به مشارکت پرشور و آگاهانه فکر کنند!

به گزارش دنیای خبر،بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰ روزی است که با حضور پرشور و گسترده مردم انقلابی و ولایت‌مدار ایران اسلامی در پای صندوق‌های رای برگ زرین دیگری بر کتاب قطور افتخارات نظام مقدس و آسمانی جمهوری اسلامی افزوده خواهد شد.
با نزدیک شدن به انتخابات مهم و حیاتی ۱۴۰۰ آرام آرام تنور انتخابات هم گرم می‌شود و در همین راستا احزاب و دستجات سیاسی و به تبع آن مردم به بیان نقطه نظرات خود پیرامون انتخابات و افراد مطرح در این خصوص می‌پردازند.

در همین راستا دکتر حسن کربلایی حاجی‌اوغلی رئیس گروه فرهنگ و رسانه اندیشکده غرب‌شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «نیک رو» در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تهران نیوز به سئوالاتی در این زمینه پاسخ داد. متن این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.

رئیس گروه فرهنگ و رسانه اندیشکده غرب‌شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخن ضمن دعوت از مردم برای حضور پرشور و انقلابی در پای صندوق‌های رای در پاسخ به این پرسش که بر اساس شرایط موجود، می‌توان گفت انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات قبلی ریاست جمهوری در دهه ۹۰ مهم‌تر است. نظر شما چیست؟ گفت: این دوره از انتخابات بی‌شک از انتخابات دهه ۹۰ مهم‌تر است. به چند دلیل. اوّلاً اصلاحات با کارنامه حسن روحانی و مجلس دهم، اینک یک مُرده سیاسی محسوب می‌شود. مردم دیگر فریب شعارهای توخالی و وعده و وعیدهای اصلاح‌طلبان را نمی‌خورند. خاصه اینکه فساد برخی عناصر منسوب به این جریان سیاسی که ممزوجی از عناصر سیاسی مختلف و غیرهمگن است، تردیدی باقی نگذاشته است که امید به اصلاحات، سرابی بیش نیست. دوّم اینکه؛ در شرایط فعلی متاسفانه دولت دوازدهم تصویری منفعل در برابر تهدیدات و کُنش‌ها و واکنش‌های جهانی از ایران به نمایش گذاشته است. از این رو با انتخاب یک دولت حزب‌اللهی جوان، می‌توان طیف وسیعی از جامعه را همراه با نظام و امیدوار به کارآمدی حکومت اسلامی کرد. از طرفی؛ اقتدار درونی نظام جمهوری اسلامی را که به‌دست اصلاح‌طلبان بدلی، کمرنگ جلوه کرده است؛ می‌توان به صورتی درخشان به دنیا ارائه نمود. بهتر بگویم در واقع می توان اقتدار ایران را در دیدگان جهانیان بازسازی کرد. لذا مردم باید به مشارکت پرشور و آگاهانه فکر کنند!

عضو شورای مرکزی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در جواب این سئوال که اینکه نارضایتی در جامعه به پررنگ‌ترین حالت خود رسیده است، چقدر می‌تواند در فضای انتخاباتی آتی تاثیر منفی بگذارد؟ تاکید کرد: شک نکنید که بخشی از افراد ناراضی به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت. آن‌ها معتقدند که دولتی با آن همه وعده و دم زدن از «در اختیار داشتن کلید حل مشکلات و حل همه مسائل اقتصادی ظرف سه ماه و لغو همه تحریم‌ها»، نه تنها تغییری در وضع اقتصادی و اجتماعی به‌وجود نیاورد بلکه با بی‌تدبیری‌ها و گره زدن حل مشکلات مردم به برجام و خوش‌بینی به آمریکا و غرب، تورم را در حد غیرقابل انتظاری بالا برد.

وی در همین زمینه افزود: مسکن امروز تبدیل به رویای اقشار متوسط و ضعیف جامعه شده است. تحصیل محرومان خود معضلی بزرگ محسوب می‌شود. بیکاری اکنون یک چالش است. وقتی بخشی از مردم به پای صندوق‌ها نروند؛ قطعاً دولت آینده به سبب عدم مشارکت و همراهی بالای مردم در صحنه‌های مختلف، نمی‌تواند چنان که باید موفق ظاهر شود. مسبب این اتفاق هم همانا دولت مستقر و حامیان اصلاحاتی آن است. ضمن اینکه پایین بودن نرخ مشارکت، قدرت چانه‌زنی ما در صحنه بین‌المللی را خواهد کاست.

کربلایی در ادامه در پاسخ به این سئوال که اساساً حکومت‌ها چرا باید نسبت به میزان مشارکت حساس باشند؟ گفت: عرض کردم … ببینید دولت‌ها زمانی می‌توانند کارها را به پیش ببرند که مردم همراه آنان باشند. اگر مردم به دولتی اعتماد نکنند، فرامین و رهنمودها و خواست‌ها و مطالبات کلان دولت را اجابت نکنند، آن دولت چگونه می‌تواند به تنهایی و تنها متکی بر فرامین؛ کارها را به شکل مطلوب به سامان رساند. ضمن اینکه دولت‌های مستکبر همواره در پی تاکید بر شکاف میان دولت و ملت هستند تا بر طبل خروج و کارشکنی‌های عمومی بکوبند.

این کارشناس مسائل سیاسی و رسانه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که پرسید با توجه به احتمال قهر بخشی از مردم با صندوق‌های رأی، توجه به کدام الزام‌ها می‌تواند تعداد رأی‌ها را بالاتر ببرد؟ خاطرنشان ساخت: قطعاً قاطبه مردم با صندوق‌های رای قهر نخواهند کرد چرا که نظام را از خود می‌دانند اما در پاسخ به سئوال شما، باید گفت؛ صداقت نامزدها، ارائه نه شعار بلکه برنامه‌های علمی و کاربردی خاصه در حیطه اقتصاد می‌تواند تا حدی راهگشا باشد. مردم باید احساس کنند یک نامزد دغدغه‌ای جز خدمت ندارد. این احساس با ارائه کارنامه و برنامه نامزد حادث می‌شود.

وی در جواب این سئوال که مشخصاً حاکمیت چطور می‌تواند در ایجاد شور انتخاباتی نقش‌آفرین باشد؟ گفت: حاکمیت باید میدان عرضه دیدگاه‌های نامزدها را فراهم کند و احزاب را به تکاپو برای تبلیغ برنامه‌های نامزدهای خود تشویق سازد. ضمن اینکه اطمینان از سلامت همیشگی انتخابات، مشارکت را به‌خودی خود بالا می‌برد. اطمینان از سلامت انتخابات نیز با گزارش شورای نگهبان، بیان تخلفات و نوع برخورد قانون با متخلف روی می‌دهد. رسانه ملّی نیز قادر است با برپایی مناظرات واقعی و نه هوچیگرایانه بر میزان مشارکت سیاسی مردم، موثر واقع گردد.

کربلایی در ادامه در جواب این سئوال که گروه‌های سیاسی چطور می‌توانند در داغ شدن فضای انتخاباتی موثر باشند؟ گفت: گروه‌های سیاسی باید از دستاوردهای یک انتخابات «آگاهانه» سخن بگویند. باید ویژگی‌های «نامزد اصلح» را بیان کنند. باید به روی کارنامه و برنامه نامزد مطلوبشان متمرکز شوند. از این گذشته باید که فارغ از نامزدها بگویند که شرکت در انتخابات و بالا بودن میزان مشارکت عمومی چه دستاوردهای مهم و بزرگ داخلی و خارجی دارد. رسانه‌ها مجال مناسبی برای عمل به بایدهای پیش‌گفته هستند.

رئیس گروه فرهنگ و رسانه اندیشکده غرب‌شناسی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در جواب این پرسش که مشارکت حداقلی چه هزینه‌هایی به نظام و مردم تحمیل خواهد کرد؟ تاکید کرد: مشارکت حداقلی، دولت را کاهل و سرعت حرکت دولتیان را در مسیر عمل به وظایف کُند می‌کند. ضمن اینکه دشمن را به استمرار شیطنت‌های خود با بهانه گسست میان مردم و دولت به طمع می‌افکند. این‌ها تبعات کوچکی نیست و برای کشور خساراتی گران به بار می‌آورد.

وی در خاتمه در جواب این سئوال که اصلاح‌طلب یا اصولگرا برای مردم فرقی دارد یا خیر؟ گفت: اکثریت مردم به توانایی نامزد در اداره کشور فکر می‌کنند. در واقع آن‌ها در پی تدین و تعهد و توانایی فرد برای خدمتگزاری هستند و نه وابستگی‌های حزبی و گروهی! مردم نمی‌خواهند که احزاب را جدی بگیرند. شاید چون احزاب در ایران کارنامه روشنی ندارند و یا برای قضاوت عموم مردم، کارنامه خود را عرضه نکرده‌اند. به هر روی در گریز مردم از احزاب، مجموع احزاب مقصر هستند. یادمان باشد که در حیطه سیاسی، این احزاب هستند که باید نمایندگی مردمی را بر عهده بگیرند و رویدادهای سیاسی را از طرف مردم رقم بزنند.

 

منبع: پایگاه خبری تهران نیوز


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=8632
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار