تاریخ انتشار : ۱۰-۰۱-۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

کاهش ۳۷۹۹ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۷ ۹۹ واحد روبرو شد، ولی ارزش معاملات دو بازار از ۶ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش دنیای خبر،بورس اوراق بهادار تهران امروز بعد از تعطیلات باز شده و از ابتدای روز با کاهش شاخص همراه شد، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با عقب نشینی ۳۷۹۹ واحد به رقم یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۸۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۲۷۶ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۴۲ هزار و ۸۲۸ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران بیش از ۵ میلیون و ۲۰۴ هزار میلیارد تومان شد و اگر ارزش بازار فرابورس را هم در نظر بگیریم ارزش روز دو بازار بورس و فرابورس به بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از ۳.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۱۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳۹۱۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین در فرابورس ایران ارزش معاملات به بیش از ۲ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس امروز به بیش از ۶ هزار و ۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی ۲۹ صدم درصد کاهش یافته است، اما این دو شاخص با معیار هموزن ۶ صدم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۲۴ صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۴ دهم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم ۱۵ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران و اپال کانی پارس، بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بورس را داشتند و در سوی دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین و ایران خودرو بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، پالایش نفت تهران، معدنی اوپال کانی پارس، ملی مس ایران، فولاد مبارکه و ایران ترانسفو بودند.

امروز در فرابورس ایران هم در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۳۴ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۸۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از یک میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۵۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۵۴۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم که به ۱۰ هزار تومان به مردم فروخته شد،‌امروز به ۸۱۳۰ تومان رسید که خریداران آن با زیان همراه هستند،‌در حالی که مقامات دولت قول داده بودند،‌با در نظر گرفتن تخفیف، خریداران پالایشی سود خواهند کرد.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و آریاساسول بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و در سوی دیگر پتروشیمی زاگرس، اعتباری ملل و نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را بازی کرده‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل دامپروری ملارد شیر، پتروشیمی ارومیه، رایان هم‌افزا، پتروشیمی تندگویان، ذغال سنگ پروده طبس، ذوب‌آهن اصفهان و صنعت روی زنگان بودند.

با توجه به افزایش تعداد معامله گران در بورس به  حدود ۶۰ میلیون نفر و سهامداران خرد که تعداد اندک و پراکنده‌ای از سهام شرکت‌ها یا سهام عدالت را در اختیار دارند لازم است سود مجامع این شرکت‌ها به صورت متمرکز و از طریق سجام واریز شود که در این زمینه فریبا اخوان معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد سود ۱۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی به صورت متمرکز از طریق سجام واریز شده است که به این روش ۹۷ درصد از ذی نفعان توانسته‌اند سود خود را دریافت کند.

در حالی که در روش‌های سنتی و مراجعه به بانک برخی از سهامداران خرد متوجه زمان واریز یا پرداخت نمی‌شدند و یا به خاطر اندک بودن سود از مراجعه به بانک خودداری می‌کردند که در آن روش معمولا حدود ۵۰ درصد از سود به دست ذی نفعان می‌رسید.

برچسب ها:,

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=8582
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار