تاریخ انتشار : ۲۷-۱۲-۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

سخنی با رییس جمهور در نقد فرافکنی تحریمی ایشان

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران و اعضای کابینه سخنانی را بیان کرد که به‌دلایل چندی قابل واکاوی است.

به گزارش دنیای خبر،نخست آن که مبحث تحریم از معضلاتی است که مردم با همه وجود خود سختی‌های آن را احساس می‌کنند لذا مطلبی بس مهم است.
دوّم آن که به نظر می‌رسد دولت محترم فارغ از آن که به عنوان مسئول مکلف به حل مسئله بوده است؛ ظاهراً قصد دارد با فرافکنی نه تنها ضعف خود را پرده‌پوشی نماید بلکه از ضعف خود سکویی برای حمله به رقبای انتخاباتی نماید.
از آن جا که این روش نه تنها مطابق واقع نبوده و نادرست است بلکه خلاف جوانمردی و مروّت نیز هست؛ لازم است گفتار ایشان مورد مداقه و ارزیابی قرار گیرد.
آقای روحانی در سخنان خود گفته است: «امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است. آمریکایی‌ها به صراحت بارها اعلام کردند که مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و بیان کردند که می‌خواهیم به مسیر تعهد و برجام برگردیم؛ البته گفتن تنها برای ما کافی نیست و ما منتظر عمل هستیم».
پرسش نخست این است که مفروض آقای روحانی دال بر این که امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است؛ چیست؟ کدام شواهد نشان‌دهنده آن است که آقای بایدن فراتر از کلماتی بدون پشتوانه در مسیری جز مسیر دولت ترامپ پیش‌می رود. فراتر از آن خبرها و کُدهایی خلاف مفروض آقای روحانی از دولت بایدن می رسد. به این خبر دقت کنید:
«شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد: ایالات متحده قصد دارد هفته آینده تحریم‌هایی را علیه روسیه به‌خاطر “دخالت ادعایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰” وضع کند. سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش کرده است، افزود: ایران نیز با تحریم‌هایی روبه‌رو خواهد شد».
همین خبر به تنهایی کاملاً فرضیه موهوم مورد تاکید رییس جمهور را زیر سوال می‌برد. عدم تغییر سیاست بایدن در قبال تحریم ایران تا حدی بوده است که حتی سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی هم به آن اذعان داشته‌اند.
ایشان در ادامه سخنانشان گفته‌اند: «امروز تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است. هر جناح فرد و گروهی حتی اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز فقط دلیل آن انتخابات ۱۴۰۰ است در برداشته شدن تحریم‌ها سنگ‌اندازی کند این کار یک خیانت بزرگ به تاریخ و ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند».
رییس جمهور حقوقدان حتماً می‌دانند که «در قانون، خیانت دلالت بر جرم‌هایی دارد که علیه حاکمیت یا ملتی رخ می‌دهد. به صورت تاریخی خیانت علیه حاکم یا پادشاه خیانت ملّی نامیده شده است. و به کسی که عمل خیانت از وی سرزده، خائن اطلاق می‌گردد. خیانت به کشور عبارت است از سوءقصد بر ضد امنیت کشور به وسیله ایجاد ارتباط با کشور دیگری که دارای سلطه و استقلال است. باید توجه داشت که مبنای جرم بودن این عمل در حقیقت پیمان‌شکنی، بی‌وفایی و زیر پا گذاشتن حقی است که یک کشور و دولت به عهده شهروندان خود دارد». حالا پرسش این است که چه کسانی به‌دلیل انتخابات قصد دارند جلوی برداشته شدن تحریم‌ها را بگیرند؟ مهار تعیین و رفع تحریم‌ها که در دست دولت بایدن است و رقبای آقای روحانی نیز بدترین روابط را با آمریکا و دولتیان آن دارند؛ و اگر روابطی خلاف استقلال کشور رخ دهد؛ از سوی کسانی خواهد بود که برای رابطه سر و دست می‌شکنند نه آن کسانی که با نگرانی از خدشه بر استقلال با دقت به روابط می‌نگرند. پس اگر فرضی برای استفاده انتخاباتی از تحریم‌ها وجود داشته باشد؛ یا خطر خیانت علیه استقلال باشد؛ به کسانی برمی‌گردد که با رفع صوری و موقتی تحریم‌ها و موفق نشان دادن خود می‌توانند ظرفیتی تبلیغاتی برای رفقای اصلاح‌طلب خود فراهم کنند تا آنان نان خود را در فقر و بدبختی مردم زده و شاید اعتماد از دست رفته مردم را تا حدی برگردانده و بار دیگر بر سریر قدرت بنشینند. زهی خیال باطل.

 

امیر نورایی


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=8342
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار