تاریخ انتشار : ۲۶-۱۲-۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

نمایندگان مجلس مقرر کردند که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای شرایطی مانند ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد باشند.

به گزارش دنیای خبر،نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان مواردی را اصلاح کردند.

بر این اساس، تبصره ۱ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون به شرح زیر اصلاح شد:

مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان همطراز و هم سطح اشخاص موضوع جزء «۱۰» بند «ب» این ماده محسوب می‌شوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل (۱۱۵) قانون اساسی و بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات هستند، می‌توانند در انتخابات ثبت نام نمایند.

مطابق با اصل ۱۱۵ قانون اساسی، رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:

ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

در ادامه جلسه نمایندگان تبصره ۲ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون را اصلاح کردند که بر اساس آن، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت‌نام مدارک مثبته مربوط به اجزای «۲»، «۳»، «۵»، «۶»، «۷» و «۱۱» بند (ب) این ماده را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می‌باشد.

همچنین تبصره ۳ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون حذف شد که در آن آمده بود، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های محوله را ارائه دهند.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=8299
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار