تاریخ انتشار : ۲۸-۱۱-۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

دفترچه‌های درمانی تا پایان برگ اعتبار دارد

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از اول اسفند سال ٩٩ چاپ و صدور دفترچه درمانی متوقف می‌شود اما این دفترچه‌ها تا پایان برگ، به‌ منظور استفاده در مراکز درمانی قابل اعتبار است.

به گزارش دنیای خبر،مصطفی سالاری روز سه‌شنبه در نشست خبری که با موضوع جزئیات حرف دفترچه درمانی برگزار شد، افزود: در حال حاضر در هریک از مراکز بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها امکان استفاده از نسخه الکترونیک فراهم شده است.

وی افزود: پزشکان، درمانگران و داروخانه‌ها می‌توانند از طریق سامانه تأمین اجتماعی یا سامانه شخصی به سازمان متصل شوند اما ملزم به استفاده از نسخ الکترونیک نخواهند بود. در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

به گفته سالاری، بیمه‌شدگان و بازنشستگان با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور نیز مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با استفاده از نسخ الکترونیک هزینه‌های جامعه پزشکی و درمانگران به روز پرداخت می‌شود، اما استفاده از نسخ کاغذی به جهت جمع‌آوری اعداد و ارقام و تحویل صورت حساب به سازمان تأمین اجتماعی حداقل دو ماه زمان‌بر و بنابراین اولویت پرداخت با نسخ الکترونیک خواهد بود.

سالاری با اشاره به ۴۶ میلیون بیمه ‌شده تامین اجتماعی، گفت: هزینه بیماران صعب‌العلاج و سالمندی نیز رایگان و با پوشش صددرصدی از جانب سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی انجام خواهد شد و این از امتیازات بستر الکترونیک است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ۵۵١ تخت بیمارستانی نیز در حال حاضر افتتاح و در مراکز درمانی تأمین اجتماعی اضافه شده است.

ضرورت ایجاد سیستم پشتیبان برای پزشکان 
معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت ایجاد سیستم پشتیبان برای پزشکان گفت: برخی مشکلات جامعه پزشکی نظیر تداخل دارویی یا تهیه داروهای خاص باید توسط این سیستم راهنمایی شود.
محمد جهانگیری همچنین با اشاره به حذف دفترچه درمانی عنوان کرد: در حوزه خدمات، کیفیت ارائه خدمات، محرمانگی اطلاعات و این اصل که دسترسی به این خدمات منوط به حواشی نشود، بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان این که الزامی برای استفاده از نسخ الکترونیک نیست، گفت: برخی تسهیلات به منظور استفاده از این طرح درنظر گرفته شده اما اکنون این برنامه در آغاز اجرا است. این طرح باید بتواند صف‌های انتظار را به ویژه در دوران کرونا حذف کرده و در صورت عدم موفقیت می‌تواند حذف شود.
به گفته جهانگیری، هر یک از مشکلات برای بیمار نیز با مداخله سازمان و رفع ابهامات همراه خواهد بود؛ همچنین ذخیره منابع حاصل از این طرح هم برای توسعه وارتقاء طرح هزینه خواهد شد.
وی گفت: طرح نسخه الکترونیک نباید با حذف دفترچه درمانی گره زده شود؛ در حال حاضر، هیچ یک از جوامع نیز نسخ الکترونیک را به یک‌باره اجرائی نکرده است.
جهانگیری همچنین یادآور شد: یکی از معضلات پزشکان و درمانگران استفاده از پنل‌های مختلف بود که براساس یک فراخوان و مشارکت ۱۸ شرکت و دریافت استانداردهای تایید توسط پنج سازمان برطرف شد. اکنون پنج  سامانه مورد تایید بوده و بنابراین پزشکان از یک پنل واحد استفاده و بیمه ها ارسال می‌کنند.

 

منبع: ایرنا


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=7481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار