تاریخ انتشار : ۲۷-۱۱-۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

رایزنی مسوولان ایران و عراق درباره حج ۱۴۰۰

سازمان حج و زیارت از گفت وگو و تبادل نظر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به همراه رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق در خصوص حج سال آینده از طریق ویدئو کنفرانس خبر داد.

به گزارش دنیای خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و علی رضا رشیدیان در گفت وگوی تصویری با حجج الاسلام والمسلمین سامی مسعودی و سید راضی الحسینی ازعراق بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس اعلام سازمان حج، در این نشست مجازی طرفین گفت وگو ضمن بیان نقطه نظرات خود در خصوص حج ۱۴۰۰ بر آمادگی برای مشورت و تبادل نظر در راستای هماهنگی، تعامل و هم افزایی بین خادمان ضیوف الرحمان دو کشور تاکید کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تبادل تجربیات درمسایل مختلف حوزه های حج و عمره با سایر کشورها بویژه کشور دوست و همسایه عراق عنوان کرد: امیدوارم این همکاری ها به فعالیت های منظم و امضای تفاهم نامه بین دو کشور منجر شود.

نواب تصریح کرد: برای برگزاری همایش های مختلف در حوزه های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی آمادگی داریم.

وی با توجه به شرایطی کرونایی کشورها، داشتن اطلاعات درباره برنامه های حج آینده را بسیارمهم دانست و با بیان  اینکه عربستان در این زمینه تاکنون اطلاع رسانی نکرده، افزود: تعاون و همکاری بین کشورهای اسلامی ثمرات ارزشمندی در پی دارد و در صورتی که دولت عربستان اعلام آمادگی کند، می توانیم ضمن ارتباط و گفت وگو با متفکران و شخصیت های جهان اسلام، نکات مورد نظر آن را به کشور میزبان زائران سرزمین وحی منتقل کنیم.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق نیز برگزاری اینگونه نشست ها را درآگاهی از افکار و ایده هایی که می تواند به وحدت بخشی و افزایش اطلاعات مسئولان و زائران حج منجر شود، مفید ارزیابی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سامی مسعودی اظهار داشت: باید کنگره عظیم حج را به یک تجمع هدفمند و مردمی تبدیل کنیم تا امت اسلامی به سمت یک امت یکپارچه سوق یابد.

وی از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه های حج و عمره استقبال کرد و لزوم ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی را درمورد حج آینده یادآور شد و فضای مجازی را بستر مناسبی در این ارتباط دانست.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی، با بیان اینکه بلاتکلیفی در خصوص حج آینده برای برنامه های اجرایی حج مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: تعیین تکلیف موضوع حج در زمان مناسب یک ضرورت انکارناپذیر است.

علیرضا رشیدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل های بهداشتی را برای حوزه های مختلف از جمله اسکان، تغذیه، حمل و نقل و غیره تهیه کرده و آمادگی دارد آنها را به طرف عراقی نیز ارائه کند.

وی همچنین به مشکلاتی که در خصوص محدودیت های پروازی در فرودگاه های عربستان وجود دارد اشاره کرد و علاقه ایرانیان را برای سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق و همراه با زیارت عتبات عالیات یادآور شد که رئیس شورای عالی حج و عمره عراق از آن استقبال کرد و گفت: در صورت موافقت عربستان، آماده ایم که زمینه های این سفر را در عراق پیگیری کنیم.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=7444
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار