تاریخ انتشار : ۱۴-۱۱-۱۳۹۹ - ۷:۲۷

مدیر عامل شرکت قطعه‌سازان قائم مطرح کرد:

تامین مواد اولیه و نوسان قیمت‌ها چالش اصلی پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی

مدیرعامل شرکت قطعه‌سازان قائم که در طراحی و ساخت و تولید قطعات خودروهای سبک و سنگین فعال است، ضمن اشاره به نام نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال رونق تولید گفت: تولیدات امسال شرکت‌های قطعه‌سازی مثبت ارزیابی می‌شود و باوجود مسائل مرتبط با ویروس کرونا و محدودیت‌های موجود خوشبختانه سال خوبی از لحاظ تولیدات پشت سر گذاشتیم.

منصور قائمی ضمن اشاره به مشکلات پیش‌روی قطعه‌سازان خودرو افزود: نخستین مشکل پیش‌روی مسائل مربوط به پرداخت قراردادهای خودروسازان است بدین ترتیب که قراردادها در گذشته ۱۲۰ روزه بوده و در حال حاضر به ۳۶۰ روز تغییر یافته و متاسفانه هیچ پرداختی صورت نگرفته است.
وی تهیه مواد اولیه مورد نیاز را نیز از دیگر مشکلات پیش‌روی قطعه سازان یاد کرد و گفت: با وجود اینکه ایران همه نوع معادن و ذخایر خام مواد اولیه را در اختیار دارد و با وجود فولاد مبارکه در اصفهان و تولیدات بالای آلومینیم در اراک قطعه‌سازان از نظر تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند.
این تولیدکننده بخش خصوصی ضمن ابراز تاسف از نوسان قیمت‌ها که مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان و قطعه‌سازان ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: عدم ثبات قیمت‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان درباره خرید مواد اولیه دچار سردرگمی شوند و در یک کلام باید گفت عدم ثبات اقتصادی و نوسان قیمت‌ها نبودن چالش بزرگی را برای قطعه‌سازان و تولیدکنندگان کشور ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت قطعه‌سازان قائم درباره راهکارهای پیش‌روی برای رفع موانع موجود تصریح کرد: دولت بایستی به نحوی عمل کند که نوسان قیمت دلار تاثیر چندانی در تولیدات داخلی نداشته باشد و بانک ملی مرکزی دلار را به ثبات برساند تا تامین کنندگان مواد اولیه در این بخش دغدغه کمتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه بیشتر قطعه‌سازان به یک سوم تقلیل یافته، خاطرنشان کرد: برای مثال در سال گذشته اگر قطعه‌سازی یک میلیارد تومان بودجه در اختیار داشت می‌توانست حدود ۴۰ تُن آلومینیوم با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان تهیه کنند در حالیکه قیمت ۴۵ هزار تومانی فعلی قدرت خرید تولیدکنندگان را کاخش داده است.
قائمی، پرداخت دارایی و میزان ارزش افزوده را نیز به عنوان بخش دیگری از دغدغه تولیدکنندگان یاد کرد و گفت: با توجه به شعار اعلام شده مبنی بر حمایت از تولید داخلی در حال حاضر حمایت و پشتیبانی چندانی از تولیدکنندگان وجود ندارد و ما بایستی درحال حاضر ۹ درصد ارزش افزوده تولیدات خود را پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: ارزش افزوده برای آلومینیوم خریداری شده با قیمت هر کیلو ۲۵ هزار تومان حدود ۵ هزار تومان می‌شد که در حال حاضر برای قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان بیش از ۶ هزار تومان برآورد می‌شود.
مدیرعامل شرکت قطعه‌سازان قائم در ادامه خواستار حمایت بیشتر دولت و بانک ملی مرکزی شد و تصریح کرد: با حمایت از تولیدکنندگان داخلی جلوی واردات بیش از خد گرفته خواهد شد و تولیدات داخلی رونق بیشتری می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه با وجود مشکلات پیش‌روی رقابت سالمی میان متولیان و تولیدکنندگان قطعات خودرو وجود دارد، تصریح کرد: هر سال سبد محصولات ایران خودرو و سایپا در حال افزایش است و افزایش سالم رقابت بین تولیدکنندگان بسیار مسرت‌بخش است و باعث ایجاد توازن در قیمت و فروش و افزایش کیفیت و در نهایت جلب رضایت مشتری خواهد شد.

قائمی در پایان درباره فعالیت شرکت قطعه‌سازان قائم گفت: در این شرکت بیش از ۸۰ نوع محصول در مجموعه صنایع خودروهای سنگین برای کامیون‌های ولوو، مرسدس بنز، دانگ فنگ، رنو و اسکانیا و ۱۰ نوع محصول در صنایع خودروهای سبک به منظور عرضه به خودروسازان داخلی و تامین نیاز بازار و بالغ بر ۲۵۰ نوع محصول در رسته روشنایی، ساختمانی و صنعتی تولید می‌شود.
به گفته وی، پیشینه این شرکت به سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد که با هدف اولیه تولید قالب و ارائه خدمات ریخته‌گری فعالیت خود را در شهرستان نجف آباد واقع در استان اصفهان آغاز کرد و با فراهم آوردن تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و در نتیجه کار تیمی پرسنل توانست به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات ریخته‌گری آلومینیومی در سطح کشور تبدیل شودو در حال حاضر با خودروسازان مطرح داخلی و خارجی در حال همکاری است.

شایان ذکر است؛ پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو ۱۱ لغایت ۱۴ بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

 

منبع: اقتصاد سالم 


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=7070
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار