تاریخ انتشار : ۰۷-۱۱-۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

برای قطعی برق خسارت بگیرید

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از ارائه برنامه زمان‌بندی قطی برق و همچنین تغییر زمان قطعی برق از میانه روز به ساعات پایان فعالیت واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: تولید کنندگانی که به دلیل قطعی برق دچار خسارت شدند می‌توانند حق خود را از طریق قانونی پیگیری کنند و جبران خسارت وارده را از شرکت‌های برق دریافت کنند.

به گزارش دنیای خبر،حدود دو هفته پیش و بعد از تشدید آلودگی هوا، برخی از کلان‌شهرها با قطعی گسترده برق مواجه شدند، اما خیلی زود برق واحدهای مسکونی پایدار و خاموشی‌ها پایان یافت. اما گزارش‌ها از شهرک‌های صنعتی حاکی از این است که طی دو هفته گذشته واحدهای تولیدی تقریبا هر روز با قطعی برق مواجه بودند و به گونه‌ای بار قطعی برق از واحدهای مسکونی به واحدهای تولیدی منتقل شده بود. این در حالی است که طبق ماده ۲۵ قانون تسهیل فضای کسب و کار در صورت کمبود انرژی واحدهای تولیدی در اولویت قطع انرژی قرار نگیرد.

در این رابطه صابر پرنیان  از قطع هر روزه برق شهرک‌های صنعتی در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: به تازگی جلسه‌ای در این رابطه با حضور متولیان برق و مسئولان تعدادی از شهرک‌های صنعتی برگزار و بعد از بررسی راهکارهای کاهش خسارت، مقرر شد شهرک‌های صنعتی هم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز همکاری کنند. همچنین از مردم می‌خواهیم برای جلوگیری از بیکاری کارگران در مصرف خود صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: تاکنون شهرک‌های صنعتی هر روز در ساعات مختلف و در نقاط مختلف شاهد قطعی برق بودند، اما در برنامه زمانبندی مقرر شده برق شهرک‌ها به صورت یک روز در میان و در ساعاتی که بتوانند آن را مدیریت کنند، اجرا شود. چراکه قطعی برق در میانه روز برای واحدهای تولیدی قابل مدیریت نیست، اما در ساعات پایانی فعالیت این امکان وجود دارد تا آسیب کمتری به تولید وارد شود.

بار خاموشی‌ها بر دوش واحدهای تولیدی افتاد

پرنیان همچنین تایید کرد که در هفته‌های اخیر با حفظ پایداری برق واحدهای مسکونی، بار قطعی برق بر دوش واحدهای تولیدی افتاده بود.

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از تصمیمات مهم جلسه این بود که مقرر شد ساعت قطعی برق در شهرک‌های صنعتی به زمان‌های موکول شود که خللی در تولید وارد نشود و زمان‌بندی جامع قطعی برق هم اعلام شود تا واحدهای تولیدی بتوانند نحوه استفاده از ماشین آلات صنعتی و ساعات کار کارگران را مدیریت کنند. تا  پیک مصرفی که پیش بینی می‌شود تا حدود دو هفته آینده ادامه داشته باشد، بگذرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اثر قطعی برق خسارتی در زمینه از بین رفتن مواد اولیه، آسیب به ماشین آلات صنعتی، از بین رفتن محصول و همچنین خسارت‌های کارگری ناشی از عدم کارکرد کارگر، کاهش تولید و افزایش هزینه‌های تولید در شهرک‌های صنعتی تهران ایجاد شده، تصریح کرد: در حال حاضر آمار های مربوط به خسارات ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی در حال جمع آوری است و تولید کنندگانی که به دلیل قطعی برق دچار خسارت شدند می‌توانند حق خود را از طریق قانونی پیگیری کنند و جبران خسارت وارده را از شرکت‌های برق دریافت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های گذشته تا این حد مشکل تأمین برق وجود نداشت، گفت: متولیان صنعت برق کشور باید به این موضوع پاسخ دهند، اما آنچه در جلسات مشترک به ما اعلام شده، افزایش مصرف و کمبود گاز طبیعی در نیروگاه‌ها است.

این شرایط در حالی است که کشور در سال‌های گذشته در فصل زمستان با قطعی برق گسترده مواجه نبود و هنوز مشخص نیست دقیقا چه پارامتری تغییر کرده که منجر به این شرایط و کمبود گاز در کشور شده است. چراکه پیش از خاموشی‌ها نیز کلان شهرها به ویژه تهران با آلودگی شدید هوا مواجه بودند که علت آن استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز طبیعی بود، هرچند اظهارات ضد و نقیضی در این رابطه مطرح شد.

البته گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح شده. برای مثال در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی از حضور چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران منتشر شده و این گمانه‌زنی مطرح شده که یکی از دلایل قطعی گسترده برق در سال جاری افزایش چشمگیر استخراج رمزارزها به صورت قانونی و غیرقانونی است. بنابراین در روزهای اخیر اخباری از برخورد با برخی از ماینرهای غیرمجاز منتشر و همچنین اعلام شد که در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره شد تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف شد.

‘البته سخنگوی شرکت ملی گاز نیز اخیرا اعلام کرده که مصرف گاز از ابتدای دی ماه حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=6836
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار