تاریخ انتشار : ۱۱-۰۳-۱۳۹۹ - ۷:۵۳

چرا آمریکا مقابل کرونا شکست خورد؟

بعد از گذشت پنج ماه از شیوع کرونا، شکست سیستم بهداشت و درمان آمریکا به‌عنوان ثروتمندترین کشور دنیا در مرکز توجه تحلیلگران قرار گرفته است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی”نفت ما “،   «شمار کشته‌شدگان کرونا از صدهزار نفر فراتر رفت»؛ این وضعیت آمریکا بعد از گذشت حدود پنج ماه از شیوع کرونا در این کشور است. وضعیتی که از یک طرف آمریکا را در صدر آمار قربانیان کرونا در جهان قرار داده و از طرف دیگر هر روز خبرهایی از کمبود تجهیزات پزشکی و اعتراضات کادر درمان این کشور رسانه‌ای می‌شود. تحلیلگران این موضوع را یک شکست کامل برای سیستم درمانی آمریکا می‌دانند و معتقدند مشکلات عمیقی که در ساختار بهداشت و درمان این کشور وجود داشته، با شیوع کرونا بیشتر از هر زمان دیگری آشکار شده است. علت شکست سیستم درمانی آمریکا در مقابل کرونا چیست؟ این سوالی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

نابرابری‌هایی که منحصر بفرد است
تحلیلگران دو ویژگی برای سیستم بهداشت و درمان آمریکا ذکر می‌کنند: هزینه بالای خدمات، کمبود تجهیزات بیمارستانی. این دو نقص جدی، باعث شده در هر بار انتخابات ریاست جمهوری این کشور، یکی از محورهای اصلی تبلیغات کاندیداها برنامه‌شان برای حل مشکلات جدی این سیستم باشد. اما بحران کرونا، عمق ساختار ناکارآمد بهداشت و درمان آمریکا را بیشتر از هر زمان دیگری نشان داد.  پایگاه خبری تحلیل «ووکس» در مطلبی به بررسی ضعف‌هایی می‌پردازد که کرونا آشکارتر کرده و می‌نویسد: « شما همواره این جمله را می‌شنوید که سیستم بهداشت آمریکایی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دیگر، پول بیشتری خرج می‌کند اما خروجی کمتری دارد.» و ادامه می‌دهد بسیاری از همتایان اقتصادی آمریکا روشی را به کار برده‌اند که پوشش سلامت همگانی واقعی و عادلانه ایجاد کنند اما ایالات متحده نه. طبق نظر متخصصان، این نتیجه‌ای است که خصوصی‌بودن این سیستم به همراه آورده است.

تغییراتی بیشتر از شستن دست نیاز است
گاردین در گزارشی به بررسی سیستم بهداشتی شکست‌خورده آمریکا در برابر کرونا می‌پردازد و می‌نویسد در این سیستم به جای مردم، کسب سود اولویت دارد. در ثروتمندترین کشور دنیا، شیوع کرونا سیستم درمانی این کشور را در مهار ویروس کاملا ناتوان کرده است. این روزنامه در مطلبی دیگر علت شکست آمریکا در مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: «متخصصان معتقدند نابرابری‌ها در سیستم سلامت ایالات متحده، مبارزه با کرونا را بسیار سخت کرده است. چرا که برای بسیاری از مردم آمریکا که بیمه سلامت کافی، مرخصی استعلاجی همراه با حقوق و امکان دورکاری ندارند، مراقبت‌های پیشگیرانه غیرعملی است.

این گزارش می‌نویسد که آژانس سلامت آمریکا که مسئول کروناست، به آمریکایی‌ها گفته است که  برای محدود کردن شیوع این بیماری ویروسی، فقط کافی است چند قدم ساده بردارند: دست‌هایشان را بشویند، اگر احساس بیماری داشتند، سرکار نروند و اگر علائم کرونا را داشتند، با یک دکتر صحبت کنند. اما در سیستم سلامت آمریکا، مسائل هیچ‌وقت آنطور که به‌نظر می‌رسد ساده نیست. به‌خاطر «هزینه خدمات سلامت» و «نبودِ مرخصی استعلاجی» در آمریکا، متخصصان معتقدند مهار کرونا به تغییراتی بسیار فراتر از شستن دست‌ها نیاز دارد.
دیوید بلومنثال، یکی از صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان در آمریکاست. او در این خصوص به گاردین می‌گوید: برای آمریکایی‌هایی که بیمه و شغل خوب با یک کارفرمای فهیم دارند، این توصیه‌ها می‌تواند موثر باشد اما برای افرادی که بیمه سلامت ندارند یا پوشش بیمه‌ای آن‌ها ضعیف است این توصیه‌ها به کار نمی‌آید؛ یعنی برای یک پنجم جمعیت آمریکا.

مردم ترجیح می‌دهند به پزشک مراجعه نکنند
گاردین می‌نویسد مردم این کشور در مواقع بیماری تلاش می‌کنند تا آنجاییکه ممکن است از مراجعه به پزشک و استفاده از بیمه خودداری کنند. این موضوع در زمان شیوع کرونا باعث شده مردم حتی با وجود مشاهده علائم، ترجیح بدهند در خانه بمانند و به بیمارستان مراجعه نکنند. البته آن‌هایی که امکان گرفتن مرخصی استعلاجی ندارند، حتی در خانه هم نمی‌توانند بمانند و مجبورند سر کار حاضر شوند. این یعنی شیوع گسترده ویروس توسط کسانی که مبتلا هستند اما چون تست نداده‌اند، در شمار کرونایی‌ها قرار نگرفته‌اند.

اجتناب آمریکایی‌ها از مراجعه به پزشک، یک سابقه طولانی دارد. سال ۲۰۱۸ دانشگاه شیکاگو تحقیقی انجام داد تا نظر مردم این کشور نسبت به خدمات درمانی را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان داد اکثر آمریکایی‌ها بیشتر از اینکه نگران باشند که یک بیماری جدی مبتلا شوند، نگران این هستند که در صورت ابتلا به یک بیماری، چگونه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کنند. این تحقیق همچنین نشان داد حدود ۴۰ درصد آمریکایی‌ها در طول سال چندین بار از دادن تست پزشکی یا دریافت خدمات بهداشتی خودداری می‌کنند و ۴۴ درصد آن‌ها وقتی بیمار یا مجروح هستند به دکتر مراجعه نمی‌کنند.

این مشکل منحصر به آمریکاست
اجتناب از مراجعه به پزشک از ترس هزینه‌های بالای درمانی، در زمان شیوع بیماری‌های ویروسی خیلی فراگیرتر است. دیوید بلومنتال می‌گوید آمریکایی‌هایی که بیمه سلامت مناسب ندارند، در بیماری‌های شدید مراجعه به مراکز درمانی را به تأخیر می‌اندازند؛ چطور می‌توان از افرادی که علائم یک بیماری ویروسی را دارند انتظار داشت  به مرکز درمانی مراجعه کنند؟ همچنانکه آن‌ها در مواقع سرماخوردگی علائمی مثل سرفه یا تب دارند، اینکار را نمی‌کنند.
او تأکید می‌کند در کشورهایی که  در آن‌ها پوشش همگانی بیمه وجود دارد هم ممکن است افراد در زمان بیماری به دکتر مراجعه نکنند، اما علت این عدم مراجعه، هزینه‌های سنگین پزشکی نیست. بلومنتال معتقد است این مشکل در بین کشورهای توسعه‌یافته، منحصر به آمریکاست.
گاردین در ادامه با یک آمریکایی مصاحبه کرده که از جمله کسانی است که به‌خاطر هزینه‌های درمانی بالا، عموما از مراجعه به پزشک خودداری می‌کند. «مارتینز» بعد از برگشت از چین، علائمی مشابه آنفولانزا داشت و به‌خاطر ترس از اینکه ناقل باشد و اطرافیانش را مبتلا کند، تصمیم گرفت به بیمارستان مراجعه کند و تست کرونا دهد. این در حالی است که در موارد مشابه صرفا به داروخانه می‌رفت و با گرفتن داروی سرماخوردگی و مسکن، خوددرمانی می‌کرد. او در مراجعه به بیمارستان، او به‌دلیل محدود بودن خدمات بیمه‌اش، تلاش کرد کمترین میزان تست ممکن را انجام دهد. بعد از آنکه آزمایش‌های ارزان‌تر و کوچکتر را انجام داد، پزشکان به او گفتند که کرونا ندارد و مبتلا به آنفولانزاست. اما هزینه همین چند تست نیز ۳۲۷۰ دلار شد. هزینه‌ای که پرداخت آن برای او بسیار سنگین بود. او می‌گوید: «مسئولین چطور از شهروندان معمولی انتظار دارند در صورت دیدن علائم به بیمارستان مراجعه کنند در حالیکه بیمارستان‌ها منتظرند برای یک آزمایش خون و یک آزمایش بزاق ساده، از ما ۳۲۷۰ دلار هزینه دریافت کنند؟»



مرخصی استعلاجی ممنوع!

مشکل بزرگ بعدی در سیستم خصوصی بیمه و سلامت آمریکا، به بحث مرخصی استعلاجی بر می‌گردد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تاکید کرده برای مهار کرونا، بسیار مهم است که افراد دورکار شوند و حتی خودشان قرنطینه کند. اما آمریکا تنها کشور توسعه‌یافته‌ای است که کارفرمایان را  ملزم نمی‌کند برای کارکنان خود مرخصی استعلاجی در نظر بگیرند. به همین خاطر است که بسیاری از کارکنان حتی اگر علائم بیماری داشته باشند، مجبورند سرکار خود حاضر شوند.
همین مسأله به‌تنهایی یکی از دلایل شیوع گسترده‌تر بیماری‌های ویروسی در آمریکاست. در سال ۲۰۰۹ که آنفولانزا در این آمریکا گسترش پیدا کرد، یک تحقیق  از شاغلین این کشور نشان داد از هر ده نفر، سه نفر وقتی به آنفلوآنزا مبتلا شدند امکان گرفتن مرخصی از محل کار را نداشتند و همین موضوع باعث شد ۷ میلیون به شمار مبتلایان اضافه شود و شیوع را گسترده‌تر کند.
کارن اسکات، یکی از متخصصین مدیریت در دانشگاه MIT آمریکا در یک مقاله هشدار داد وقتی کارمندان  با وجود بیماری مجبورند سرکار حاضر شوند، یک بحران بهداشتی که قابل مدیریت است به‌شکل جهشی از کنترل خارج می‌شود.
او به مردم توصیه می‌کند وقتی می‌خواهند به یک رستوران بروند حتما در خصوص اینکه در قبال کارکنان بیمار خود چه سیاستی را در پیش می‌گیرند، سوال بپرسند. این‌ موضوع در خصوص همه مشاغلی که با عموم مردم سر و کار دارد نیاز به بررسی دارد! وقتی یک کارمند علیرغم بیماری مجبور می‌شود در سر کار خود حاضر شود، نه تنها سلامتی خودش را به‌خطر می‌اندازد بلکه منجر به گسترش بیماری در گستره همکاران و مراجعانش می‌شود.

این موضوع دلیل دیگری است که باعث شده همه کارشناسان بهداشتی این کشور معتقد باشند توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا با وجود ضعف جدی در زیرساخت سلامتی این کشور، در جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا عملا غیرکاربردی است. آن‌ها می‌گویند برای افرادی که در مشاغل با دستمزد پایین حضور دارند و با عموم مردم سروکار دارند، ماندن در خانه در ایام شیوع بیماری ویروسی اصولا یک گزینه به حساب نمی‌آید. این دست از افراد عموما رنگین‌پوست‌ها و زنان هستند و از یک طرف احتمال ابتلایشان به کرونا شدیدتر است و از طرف دیگر طبق تحقیقات متعدد دسترسی بسیار پایینی به بیمه سلامت یا مرخصی استعلاجی دارند.

فرهنگ عمومی کار، ضد بهداشت
اما حتی برای کارکنانی که امکان استفاده از مرخصی استعلاجی دارند نیز شرایط بهتر نیست. فرهنگ محل کار در آمریکا از گرفتن مرخصی استعلاجی حتی در مواقع ضروری حمایت نمیکند. در اکتبر ۲۰۱۹ یک تحقیق انجام شد که نشان می‌داد در یک کمپانی بزرگ این کشور، ۹۰ درصد متخصصین با وجود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به سر کار می‌روند. بر اساسگزارش مرکز آمار کار آمریکا، کارکنان بخش خصوص این کشور متوسط ۷ روز مرخصی استعلاجی در سال را دارند. این زمان، نصف زمانی است که برای قرنطینه خانگی توصیه شده است!
در گزارش گاردین آمده حتی توصیه‌های مبنایی مثل شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون هم توسط یکی از کارکنان آمریکایی در توییتر به چالش کشیده شده است. او نوشته‌است شستن دست‌ها یک توصیه عالی برای کسانی است که با روزانه با صدها نفر سروکار ندارند. من نمی‌توانم بعد از آنکه کالا یا پول هر کدام از مشتری‌ها را می‌گیرم، از جایم بلند شوم و بروم دست‌هایم را بشویم! این در حالی است که نمی‌توانیم دستکش یا ماسک بپوشیم.

تمام این‌ها باعث شده سیاستمداران آمریکایی پیشنهاد دهند سیستم سلامت آمریکا را شبیه به سایر کشورها شود؛ یعنی با تقبل بیشتر هزینه توسط دولت یا  ملزم کردن بیمه‌ها به پوشش بیشتر خدمات درمانی، استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی را رایگان یا ارزان کند.

منبع: فارس

برچسب ها:,

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=52
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار