تاریخ انتشار : ۲۹-۰۹-۱۳۹۹ - ۸:۱۸

با عوارض احتمالی واکسن کرونا آشنا شوید

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به بیان توضیحاتی در خصوص عوارض احتمالی واکسن کرونا پرداخت.

به گزارش دنیای خبر،علیرضا ناجی در خصوص عوارض احتمالی واکسن کرونا گفت: تولید یک واکسن ممکن است سال‌ها طول باشد که البته با توجه به شرایط، زمان ساخت واکسن کرونا بسیار کوتاه شد، اما نوع واکسن‌هایی که برای مقابله با کووید۱۹ در حال سپری مراحل مختلف تولید هستند، مشابه واکسن‌هایی است که در گذشته آن‌ها را داشته‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه در اکثر این واکسن‌ها پروتئین خاصی وارد بدن می‌گردد و در آنجا ساخته می‌شود و در اختیار سیستم ایمنی قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی نسبت به آن‌ واکنش نشان می‌دهد و ایمنی ایجاد می‌کند، افزود: به طور کلی به نظر می‌رسد، این واکسن‌ها ایمن باشند و تفاوت چندانی با سایر واکسن‌ها نداشته‌باشند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری با بیان اینکه اینگونه مسائل که گفته می‌شود، عده‌ای می‌خواهند با این واکسن‌ها ژنوم انسان را تغییر دهند، درست نیستند، اظهار کرد: در همه دنیا افرادی هستند که با واکسن مخالف‌اند و هیچ مبنای علمی هم در این خصوص ندارند.

وی ادامه داد: در هیچ مطالعه‌ای ثابت نشده‌است که واکسن می‌تواند سبب بروز بیماری‌های خاص نظیر اوتیسم، بیماری‌های خود ایمنی و… و همچنین مرگ ناگهانی در کودکان شود که البته این واکسن برای کودکان نیست و افراد بالای ۱۶ سال مجاز به مصرف آن هستند.

این استاد ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه دنیا را بدون واکسن اصلا نمی‌توان تصور کرد و اکثر پیشرفت‌هایی که در زمینه سلامت و کنترل بیماری‌ها داشتیم به دلیل وجود واکسن‌ها بوده‌اند، در خصوص عارضه فلج صورت که گفته می‌شود در بعضی از افراد واکسینه شده، دیده‌ شده‌است، متذکر شد: در این خصوص چیزی نشنیدم و حتی ۶ مرگی که گفته می‌شد به دلیل تزریق واکسن فایزر رخ داده خبر کذبی ‌بوده‌است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا توضیح داد: در کارآزمایی بالینی واکسن فایزر از میان این ۶ فرد فوت شده ۲ نفر که بالای ۵۵ سال بودند، در گروه واکسن و ۴ نفر هم در گروه پلاسیبو قرار داشتند و از میان ۲ نفری که در گروه واکسن بودند، یک نفر ۶۲ روز بعد از زدن واکسن به علت سکته قلبی و دیگری هم بر اثر تصلب شراین فوت کرده‌اند و مرگ آن‌ها هیچ ربطی به واکسن فایزر نداشته‌است.

 

منبع: میزان


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=5108
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار