تاریخ انتشار : ۲۳-۰۹-۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

کاهش ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد روبرو شد، البته ارزش معاملات در بورس و فرابورس به بیش از ۲۱ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان رسید.

به گزارش دنیای خبر، بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه با روند کاهش شاخص کارش را آغاز کرد و در نهایت شاخص کل با کاهش ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۷۵۱ واحد رسید، اما در عین حال ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس ایران به بالای ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد، بازار هنوز ارزندگی خود را دارد.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز ۸۲۰ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۵۶ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۶ میلیون و ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۲.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۹ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین امروز سهامداران در فرابورس ایران بیش از ۶ هزار و ۱۶۴ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر این دو را در نظر بگیریم، معامله گران امروز در بورس اوراق و فرابورس بیش از ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس گرچه قرمزپوش بودند، اما ریزش شاخص‌ها اکثرا زیر یک درصد بوده و فقط شاخص بازار اول بورس به خاطر معاملات خرد ۱.۱ درصد عقب نشینی داشت.

امروز شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۷۷ صدم درصد عقب نشینی داشتند، اما شاخص کل با معیار هم وزن و شاخص قیمت هموزن هر کدام ۱۸ صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۹ دهم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۱.۱ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس با معاملات بلوکی ۳۳ صدم درصد کاهش یافت.

 امروز نمادهای پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی مس، شستا، ایران خودرو و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز در بورس تهران شامل شستا، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، بانک تجارت، سایپا و صنایع ملی مس بوده است.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل فقط ۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۹ هزار و ۶۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دووم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از ۳.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۴۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، صنعتی مینو، ذوب‌آهن، بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و در سوی دیگر نماد صبا تأمین، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص فرابورس داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر پارس، ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، توسعه مسیر برق گیلان و آریا ساسول بودند.

 گرچه امروز شاخص کل بورس رو به کاهش بود، اما اولا این کاهش مقدار اندکی بود و ثانیا جزء ذات بازار نوسان و افت و خیز شاخص است.

از طرفی با توجه به ارزنده شدن قیمت اکثر سهام، اکنون وقت خرید سهام توسط افراد حرفه‌ای و شرکت‌های سرمایه گذاری است و از طرفی با توجه به ارزش معاملات روزانه بورس اوراق و فرابورس که روزانه بین ۲۰ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد، اکنون بهترین زمان برای تأمین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی و نیز عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید در بورس است.

امروز همچنین خبر رسید مدیرعامل فرابورس ایران تغییر کرده و علی نقوی به عنوان سومین مدیرعامل بورس انرژی ایران انتخاب شد.

  همچنین با توجه به مصوبه شورای عالی بورس قرار است شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس از این پس در یک وحدت رویه سود سالانه سهام خود را از طریق شماره حساب بانکی درج شده در سامانه سجام به حساب سهامداران و ذی‌نفعان واریز کنند.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=4903
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار