تاریخ انتشار : ۱۹-۰۹-۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

کاهش ۱۲۲۱ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز گرچه با کاهش ۱۲۲۱ واحدی روبرو شد، اما شاخص هم وزن ۶۶۱۰ واحد مثبت شد.

به گزارش دنیای خبر،امروز بورس اوراق بهادار تهران اولین عرضه اولیه بعد از سه ماه اصلاح بازار در نماد پتروشیمی بوعلی انجام داد و با وجود این که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۲۲۱ واحد روبرو شد و شاخص کل روی نقطه یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۷۵ واحد قرار گرفت، اما شاخص کل با معیار هموزن امروز ۶ هزار و ۶۱۰ واحد رشد کرده و به رقم ۴۵۱ هزار و ۳ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۶۱ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در بورس تهران بیش از ۱۲.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۹ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین ارزش معاملات امروز فرابورس ایران بیش از ۱۲ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بود، که در مجموع معامله‌گران امروز در بورس اوراق و فرابورس ایران بیش از ۲۵ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

این رقم از ارزش معاملات بیانگر خوبی است که اکثر سهام بازار ارزنده شده و شرکت‌های حقوقی و سهامداران حرفه‌ای به سوی خرید سهام روی آورده‌اند و هم اکنون نوبت عرضه سهام شرکت‌های بزرگ در بورس است تا هم به بازار عمق ببخشند و هم نقدینگی موجود بازار را جهت اجرای پروژه‌های تولیدی در شرکت‌های بورس و فرابورس اقدام کنند.

از طرفی وزیر کار قبلا به فارس گفته بود امسال تا پایان سال تا سقف ۲۰ درصد از سهام شستا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی را در بورس عرضه می‌کنیم تا از قانون معافیت از بررسی حساب‌های سال‌های قبل این شرکت برخوردار شویم.

امروز گرچه شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۸ صدم درصد کاهش یافت، اما در عوض شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن امروز ۱.۴ درصد رشد کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور بورس امروز ۲۱ صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۳۳ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۲۵ صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای مخابرات ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بورس را داشتند و در طرف دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، گل گهر، شستا، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، ملی مس ایران، تولید برق آبادان، زرماکارون، بانک تجارت، ایران خودرو و پالایش نفت اصفهان بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات ۲۰۵ واحد رشد کرده و به رقم ۱۹ هزار و ۴۳۱ واحد رسید. امروز ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۳۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۳.۷ میلیارد سهام، حق تقدم، اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان و صبا تأمین به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و برعکس پتروشیمی مارون و آریاساسول بیشترین اثر کاهش بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز در فرابورس ایران شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، انرژی پیوند گستر پارس،‌کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، صنایع لاستیک یزد، تهیه غذای دنا آفرین فدک، پتروشیمی ارومیه و توسعه مسیر برق گیلان بودند.

امروز همچنین عرضه اولیه نماد بوعلی مربوط به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در بورس تهران انجام شد، دیروز هم عرضه اولیه نماید کبهمن مربوط به سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در فرابورس ایران انجام شد که در عرضه اولیه دیروز ۴.۶ میلیون نفر شرکت کردند.

برچسب ها:

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=4757
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار