تاریخ انتشار : ۰۹-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

ریزش ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش بی‌‌سابقه ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد همراه شد.

به گزارش دنیای خبر، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها تحت تأثیر تصمیمات ناگهانی برخی دولتمردان از جمله در مورد عرضه و یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا و نوسان نرخ دلار قرار گرفته، امروز در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با ریزش ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد به رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۱۸۳ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز امروز با کاهش ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد به رقم ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد رسید. ارزش بازار به بیش از ۵ میلیون و ۶۷۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۱۲.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۶۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل ۳.۶ درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن ۳.۸ درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور ۳.۲ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۴.۱ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۳ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای شرکت‌های مهم بورسی در کاهش شاخص مؤثر بودند بگونه‌ای که فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس، شستا، هلدینگ معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع نابه سامان بود، بگونه‌ای که شاخص کل با کاهش ۶۰۴ واحد در پایان معاملات به رقم ۲۰ هزار و ۲۲۳ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۳۹۸ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۶.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۷۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین، بیمه پاسارگاد، آریا ساسول،‌پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، جهان فولاد سیرجان و صبا تأمین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 با توجه به اینکه مسؤولان اقتصادی تصمیمات ناگهانی در مواردی مانند عرضه و یا عدم عرضه خودرو در بورس همچنین تصمیماتی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی محصولات و سایر تصمیمات اقتصادی می‌گیرند این تصمیمات ریسک‌های بیشتری به بازار سرمایه وارد می‌کند و در حالی که ذات بازار سرمایه همراه با ریسک و خطر است نباید با تصمیمات نابجا ریسک بازار را افزایش دهیم.

در عین حال ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس نشان می‌دهد افراد حرفه‌ای در شرایط کاهش شاخص به جمع‌آوری سهام ارزنده پرداخته‌اند سهامی که افراد حقیقی با ترس و هیجان اقدام به فروش کرده‌اند و افراد حقوقی حرفه‌ای این سهام را خریداری می‌کنند. سرمایه‌گذاری در بورس یک فرآیند بلندمدت است و کسانی که در درازمدت با یک استراتژی روشن و با مطالعه و تحلیل وارد شوند حتما سود می‌برند.

برچسب ها:

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=44412
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار