تاریخ انتشار : ۰۴-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

وزیر بهداشت:

«دارو» بزرگترین تجارت بعد از نفت است

وزیر بهداشت گفت: بزرگترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است و کارتل های دارویی این فرهنگ را در مردم ایجاد می کنند که تنها راه سلامت مردم دارو است.

به گزارش دنیای خبر،بهرام عین الهی، وزیر بهداشت در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی که صبح امروز با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی هایی که هر کدام از ما باید داشته باشیم درک زمان و مکان است. تا به حال در تاریخ سابقه نداشته کسی از وزارت بهداشت به آموزش و پرورش برود اما ما این را به فال نیک میگیریم و امیدواریم اقدامات خوبی در همین راستا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه سلامت ایجاد شود راهکارهای مختلفی در دنیا مطرح می شود اما آیا این راهکارها در درمان موفق بوده و توانسته سلامت را به طور کامل ایجاد کند. در طول تاریخ اقدامات بسیاری صورت گرفته اما هنوز به قله نرسیده ایم هنوز انواع و اقسام بیماری ها وجود دارد که با علم امروز راهکاری برای آن پیدا نشده است.امروزه علم  مبتنی شده بر تشخیص و درمان دارویی. بزرگترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است و کارتل های دارویی این فرهنگ را در مردم ایجاد می کنند که تنها راه سلامت مردم دارو است و مافیای دارویی در تمام دنیا وجود دارد و به دلیل سودهای کلان دست از القای درمان دارویی بر نمی دارند اما در دنیا اقدامات بسیاری در حال انجام است که در درمان از دارو کمتر استفاده شود ما هم در درمان بیماری های چشمی استفاده از سلول های بنیادی را سالهاست انجام می دهیم.

وی ادامه داد: در سلامت و درمان نباید تک بعدی فکر کنیم و نیاز به جهش های علمی داریم و مطلق گرایی در هر زمینه ای درست نیست و باید همه جانبه گری داشته باشیم و از همه روش ها برای درمان استفاده کنیم و راه تحقیق و پژوهش نباید بسته شود و از همه این راه‌ها باید به مقصد اصلی برسیم.

وی با اشاره به پیشگیری از بیماری ها گفت: مهمترین مسئله که وجود دارد پیشگیری است که در طب راههای خوبی برای آن نمی بینیم و بحث سبک زندگی مطرح می شود که هر چه می گذرد سبک زندگی ما بدتر می شود و ما باید تمام سرمایه خودمان را در سبک زندگی ببریم.

او با اشاره به بخش دانش آموزی در جشنواره طب ایرانی گفت: به آقای نوری پیشنهاد می دهم زنگ سلامت و کتاب -درسی سلامت با ارتقای سواد آموزی سلامت را در مدارس راه اندازی کنند. ما خودمان روش های نادرست را به کودکان می آموزیم برای آنها چیپس و پفک می‌خریم.ما در کرونا افتخار آفرینی کردیم و علیرغم تحریم در حالی که حتی داروهای ما را تحریم می کردند اما حماسه آفریدیم ما حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم افرادی که ساعتها برای بیماران وقت می گذاشتند و اینها باید الگوی دانش آموزان و دهه هشتادی ما باشد دانش آموزان ما شاید الگوی واقعی را به نوجوانان ما نشان نمی دهد اما ما الگوی واقعی در همین دوره کرونا داریم. ما از آقای نوری خواهش می‌کنم بخشی از این الگوها را به دانش آموزان معرفی کنند. تمام وزارت بهداشت آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب یکی از بزرگترین دستاوردهای ما در حوزه سلامت بود و ما در منطقه مدیترانه شرقی ما در تمام شاخص های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر قرار گرفته ایم. در حوزه درمان نیز هیچ درمانی نیست که در دنیا انجام شود و در جمهوری اسلامی انجام نشود.

عین اللهی گفت: طب ایرانی یک میراث گرانبها از نیاکان ما است. شاید آنچنان که در دنیا از افتخارات ما تقدیر می شود ما نمی کنیم. اینها برای ما هویت ایجاد می کند و هویت باعث رشد می شود و دشمن همیشه تلاش می کند هویت ما را نشانه بگیرد و آن را از بین ببرد. نقطه کلیدی چه در آموزش و پرورش و چه در وزارت بهداشت هویت است و طب ایرانی به ما هویت قوی می دهد و نشان می‌دهد آن زمان که اروپا چیزی نداشت ما طب قوی داشتیم. و از نکات مهم طب ایرانی توجه به تغذیه و پیشگیری از بیماری هاست.ما امروز توانسته ایم طب ایرانی را بکی از مراتب طب دنیا قرار دهیم و طب ایرانی در دنیا شناخته می شود و سازمان بهداشت جهانی رتبه چهارم را برای طب ایرانی پذیرفته است. همچنین در این مدت با راه اندازی دو رشته مرتبط در رابطه با طب ایرانی موافقت شده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما موفق ترین شبکه بهداشت را در دنیا داریم و طب ایرانی باید در این شبکه حضور داشته باشد و در ۱۴ دانشگاه انجام شده است.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=44162
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار