تاریخ انتشار : ۱۹-۰۳-۱۳۹۹ - ۷:۳۰

کرونا چه زمانی از بین می‌رود؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر لزوم استفاده همه افراد از ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا گفت: در این شرایط ماسک نمی‌زنیم که بیماری را نگیریم بلکه ماسک می‌زنیم تا اگر بیمار هستیم به سایرین منتقل نکنیم.

به گزارشدنیای خبر،  دکتر شروین شکوهی با بیان اینکه اگر در شرایط کنونی، ماسک زدن اجباری شود بسیار عالی است، گفت: در چنین شرایطی ماسک معمولی و دست دوز هم کافی است و حتما لازم نیست استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه اگر  همه افراد از ماسک استفاده کنند، نگرانی بابت دست زدن به ماسک و آلودگی ناشی از آن وجود ندارد، گفت: اگر همه از ماسک استفاده کنند، ویروسی در هوا نیست که روی ماسک ما بنشیند و به همین خاطر ترسی از دست زدن به ماسک و آلوده شدن دست‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این مراعات بسیار مفید خواهد بود، زیرا اگر همه ماسک بزنند احتمال اینکه قطرات تنفسی کسی روی دستگیره در و سطوح باشد بسیار کم خواهد شد و به نفع همه است.

وی همچنین درباره روش پلاسما درمانی و اثربخشی آن در بیماران کرونا، توضیح داد: این روش برای درمان سارس، مرس، ابولا و آنفلوانزا به کار گرفته شده و برای انجام آن پادتن‌های فرد بهبود یافته که به میزان کافی پادتن دارد، گرفته و به یک بیمار دیگر تزریق می‌شود. البته این روش، درمان چندان مناسبی نیست؛ چراکه در مواردی که بیماری شدید است، مشکل ویروس نیست، بلکه مشکل مواد ایجاد شده در بدن و تغییرات صورت گرفته در دیواره عروق است که باعث ایجاد لخته خون می‌شود. به همین خاطر این روش عملا در بیماری‌های شدید کارساز نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در مواردی که بیماری شدید نباشد ویروس در مناطقی از بدن زیاد می‌شود که با دادن آنتی بادی به آن مناطق نمی‌رسیم؛ چون ویروس در خون این افراد درصد پایینی دارد و پادتن ویروس‌های خون را از بین می‌برد. پس به طور کلی به احتمال بسیار زیاد پلاسما درمانی، درمان مناسبی برای بیماران متوسط و شدید نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق اهدای خون گفت: ویروس در داخل خون خیلی کم است و این بیماری از طریق خون منتقل نمی‌شود.

کرونا چه زمانی از بین می‌رود؟

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نمی‌توان گفت که ویروس چه زمانی از بین می‌رود، توضیح داد: برای مثال علی رغم اینکه در برخی کشورها فاصله گذاری اجتماعی چندان رعایت نمی‌شود، اما ویروس در حال کم شدن است؛ درحالی که در برخی جوامع علی رغم رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان تعداد مرگ و میر بالاست و کسی علت آن را نمی‌داند.

شکوهی تاکید کرد: بنابراین رفتار ویروس اصلا مشخص نیست و درباره اینکه آیا بیماری در کشور دوباره به پیک می‌رسد یا نه نمی‌توان پاسخ دقیقی داد.

احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان وجود دارد؟

این متخصص درباره احتمال ابتلای مجدد افراد بهبودیافته به کرونا یادآور شد: احتمال آن بسیار کم است، ولی صد در صد نمی‌توانیم بگوییم چه می‌شود. احتمال خیلی کمی وجود دارد کسی که ویروس را گرفته در فاصله زمانی نزدیک مجدد بیمار شود، ولی ممکن است مثلا سال آینده به دلیل تغییر رفتار و یا تغییر در ایمنی بدن دوباره مبتلا شود.

تاثیر تغذیه مناسب و مصرف ویتامین در پیشگیری از بیماری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رابطه تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها با پیشگیری از بیماری کرونا توضیح داد: اگر فردی کمبودی در یک ویتامین مثل زینک و ویتامین دی داشته باشد احتمال اینکه بیماری را بگیرد و به بیماری شدید تبدیل شود، وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این ویتامین‌ها به پیشگیری از ابتلا کمک می‌کند.

وی مهم‌ترین اقدام برای مقابله با کرونا را جلوگیری از ایجاد بیماری عنوان کرد و گفت: یعنی افراد بیمار چه علامت دار و چه بی علامت نباید با هم تماس داشته باشند و بهترین کار در خانه ماندن و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است. قرنطینه آن‌گونه که در کشور چین انجام شد بهترین کار است ولی باید دید که آیا کشورها می‌توانند آن را محقق کنند که عملا در کشور ما به دلایل اقتصادی و اجتماعی نمی‌توان این کار را انجام داد. پس مجبوریم قرنطینه با درجات پایین‌تر را اعمال کنیم و تمام ارگان‌ها باید تلاش کنند که فاصله گذاری اجتماعی به خوبی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عموم که می‌گویند کرونا کم شده و درحال از بین رفتن است، چنین موردی درست نیست، ادامه داد: متاسفانه الان در جامعه تعداد زیادی از افراد استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند، نمی‌ترسند، فاصله را رعایت نمی‌کنند و فاصله گذاری اجتماعی در حال از بین رفتن است. در حالیکه ما پزشکان می‌گوییم که هیچ چیز تمام نشده و هنوز نمی‌دانیم چه می‌شود، هنوز اعداد و ارقام بالایی بر اثر ابتلا به بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و این خوب نیست.

شکوهی با تاکید بر اینکه پیدا کردن دارو بسیار مهم است، گفت: اما در حال حاضر  مهمترین مساله پیشگیری از ابتلای افراد جامعه است.

در خانه ماندن؛ همچنان مهم‌ترین راه پیگشیری از کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه برای این بیماری دارویی وجود ندارد، یادآور شد: مطالعاتی برای درمان بیماری در ایران و دیگر کشورها انجام می‌شود تا به نتیجه برسند، ولی در حال حاضر بهترین راه قرنطینه و در خانه ماندن است.

شکوهی تاکید کرد: این ارگانیسم به صورت قطرات تنفسی از طریق دهان منتشر می‌شود پس حفظ فاصله و نزدیک نشدن به دیگران و ماسک زدن می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کننده باشد.

وی توضیح داد: این قطرات روی سطوح می‌نشیند و اگر دست به آنها برخورد کند و بعد به دهان و بینی و چشم زده شود، منتقل می‌شود. بنابراین باید مرتب دست‌ها با آب و صابون شسته شوند و تا جایی که می‌شود دست‌ها با صورت تماس نداشته باشند. همچنین اگر دست فردی آلوده شد فورا حداقل به میزان ۲۰ ثانیه با آب و صابون باید شسته شود و یا اینکه همه افراد محلول الکل دار همراه داشته باشند تا فوری اسپری کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:

لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=359
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار