تاریخ انتشار : ۱۸-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

تکذیب هجوم مار‌های سمی به سواحل مازندران

مسئولان محیط زیست مازندران می گویند امکان اینکه سیلاب مار‌های سمی را ۸۰ کیلومتر از زیستگاه خود دور کرده و زنده به ساحل رسانده باشد بعید است.

به گزارش دنیای خبر،از دیروز تصاویر و اخباری در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی از هجوم مار‌های سمی به سواحل نوشهر و چالوس منتشر و ادعا شده است این موجودات خزنده، خطرناک و سمی در نقاط ساحلی شهرستان‌های نوشهر و چالوس مشاهده شده اند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز در مصاحبه با مسئولان محلی اعلام کردند این مار‌ها اگرچه سمی هستند اما تاکنون موردی از مارگزیدگی در سواحل این ۲ شهرستان گزارش نشده و فقط یک مورد مارگزیدگی مشکوک یک تبعه خارجی در این منطقه گزارش شده است

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: بررسی تصویری که به عنوان هجوم مار‌های سمی به سواحل غرب مازندران منتشر شده است نشان می‌دهد این گونه مار سمی نیست.

او افزود: ۴ گونه مار سمی در مازندران زندگی می‌کنند که فاصله زیستگاه آن‌ها با سواحل چالوس و نوشهر حدود ۸۰ کیلومتر است و امکان ندارد سیلاب این مار‌ها را از این فاصله دور زنده به ساحل کشانده باشد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: محل زندگی بیشتر مار‌های سمی مازندران مانند افعی لطیفی و دماوندی در ارتفاعات البرز و منطقه دماوند است که امکان ندارد سیلاب شهرستان چالوس و نوشهر این مار‌ها را از این مناطق به سواحل غرب استان منتقل کند.

ربیعی ادامه داد: گونه مار سمی دیگر مانند افعی قفقازی نیز در ارتفاعات پایین تر استان زندگی می کنند اما به دلیل اینکه مارهای سمی در آب زنده نمی‌مانند امکان ندارد در جریان سیلاب هم زنده بمانند.

او گفت: ماه گذشته نیز گزارشی از مشاهده مار‌های سمی در دریاکنار به محیط زیست شهرستان بابلسر ارجاع شده بود که ماموران حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام و مشخص شد این مار‌ها غیر سمی هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران افزود: در جلگه‌های مازندران فقط مار‌های غیر سمی زندگی می‌کنند که احتمال دارد از طریق سیلاب و رودخانه‌ها به ساحل رسیده باشند.

ربیعی گفت: تصاویری که از حضور مار در سواحل مازندران منتشر شده است  امکان دارد اصلا مربوط به مازندران نباشد اما بررسی همین تصویر هم نشان می‌دهد این مار سمی نیست.

او افزود: برخی مار‌های غیر سمی نیز در دیوار‌های ساحلی دریای خزر و در سنگ چین‌ها زندگی می‌کنند که با حرکت امواج از این دیوار‌ها خارج می‌شوند و به ساحل می‌آیند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: متاسفانه فضای مجازی برای برخی ملاحظاتی که خودشان دارند این موضوعات را با آب و تاب بازتاب می‌دهند و مردم را نگران می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=33833
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار