تاریخ انتشار : ۱۰-۱۱-۱۴۰۰ - ۹:۲۸

تسهیل در آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که روند مذاکره آزادسازی پول‌ها تسریع شده است. قبلا هیچ یک از این اتفاقات نبود، اینکه پول سازمان ملل از این مسیر پرداخت می‌شود نشان می‌دهد به تدریج یک سری از مبالغ با اهداف مختلف درحال آزادسازی بوده و این در مسیر تسهیل است.

به گزارش دنیای خبر،پویا فیروزی در مورد خبر شروع مذاکرات بین ایران و کره جنوبی پیرامون آزادسازی پول‌های بلوکه شده اظهار کرد: بخش خصوصی وابسته به تصمیمات سیاسی دولت است و چارچوب مذاکرات در مورد پول‌های دولتی است. ما تنها رویکرد بخش خصوصی در صورت رفع تحریم‌ها را منتقل کردیم و صحبت جدیدی انجام نشده است. بخشی از پول‌هایی که صحبت از آزاد شدن آنها از کره جنوبی می‌شد هم رقم زیادی نبود و تنها مربوط به پولی بود که ایران باید به سازمان ملل پرداخت می‌کرد و کره جنوبی اعلام آمادگی کرد که از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور آن را پرداخت کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که روند مذاکره آزادسازی پول‌ها تسریع شده است. قبلا هیچ یک از این این اتفاقات نبود، اینکه پول سازمان ملل از این مسیر پرداخت می‌شود نشان می‌دهد به تدریج یک سری از مبالغ با اهداف مختلف درحال آزادسازی بوده و این در مسیر تسهیل است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره سیاست‌های بخش خصوصی در صورت رفع تحریم‌ها بیان کرد: با توجه به خروج شرکت‌های کره‌ای از ایران بعد از بازگشتن تحریم‌ها و قطع ارتباطی که بین طرف‌های تجاری کره‌ای و ایرانی، در صورت رفع تحریم‌ها ما دیگر صرف مبادله کالایی نخواهیم داشت. بخش خصوصی سه هدف عمده را در آینده تجارت با کره جنوبی دنبال می‌کند که شامل انتقال دانش، انتقال تکنولوژی و انتقال سرمایه می‌شود. این سه موضوع در دستور کار آینده بخش خصوصی قرار خواهد گرفت. شدت و ضعف آن در آینده مشخص خواهد شد ولی صرف انتقال کالا دیگر موضوعیتی برای هیچ یک از طرف‌های تجاری ندارد. این انتقال شامل واردات این موارد می‌شود البته ایران نیز به خصوص در مورد دانش می‌تواند صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تجاری تهران و سئول گفت: آمار هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تجارت ایران و کره جنوبی آمار بالایی ندارد. در هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزان صادرات ما به این کشور ۵۴ تا ۵۵ میلیون دلار بوده و واردات از کره جنوبی نیز رقمی حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون دلار و در کل حجم تجارت زیر نیم میلیارد دلار بوده است. این روند تجاری قابل تامل است چراکه کره جنوبی در یک دوره زمانی شریک پنجم تجاری ایران بود.

فیروزی همچنین خاطرنشان ساخت: کره‌ای‌ها با توجه به اینکه جزو شرکای تجاری اصلی ما بودند و ایران در دو بخش نفت و میعانات گازی تامین‌کننده اصلی این کشور بود، همواره تمایل دارند که روابط تجاری ایران و کره جنوبی افزایش یابد اما محدودیت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد می‌کند و نتوانستند که فارغ از تحریم‌ها ارتباطات تجاری خود را افزایش دهند. بنابراین منتظر هستند که نتیجه مذاکرات مشخص شود تا به سطح قبلی یا حتی سطح بالاتری از تعاملات تجاری بازگردیم.

 

منبع: ایلنا


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=22919
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار