تاریخ انتشار : ۱۰-۱۱-۱۴۰۰ - ۷:۱۹

نیوکوو سویه جدید کروناست؟

دانشمندان ووهان چین درباره جهش جدید کرونا به نام NeoCov هشدار دادند، خبر شناسایی ویروسی مرگبارتر از امیکرون در چین واکنش‌هایی به دنبال داشت.

به گزارش دنیای خبر، دانشمندان چینی گفته اند «این جهش قابل انتقال تر از امیکرون و کشنده‌تر از دلتاست و از هر ۳ نفری که به آن مبتلا می‌شوند، یک نفر می‌میرد، یعنی اگر همه انسان‌های جهان آلوده شوند جمعیت جهان به سال ۱۹۸۹ باز خواهد گشت».

آنها با انتشار مقاله‌ای در پایگاه «bioRxiv» اعلام کردند که سویه «NeoCov» می‌تواند از تمامی سویه‌های پیشین، مرگبارتر باشد!.

حسن رودگری معاون پژوهش سازمان نظام پزشکی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سوالاتی درباره نیوکوو (NeoCov ) پاسخ داد.

نیوکوو NeoCov یک سویه جدید از کووید۱۹ است؟

رودگری: پاسخ هر دو پرسش «خیر» است. NeoCov که این روزها توسط خبرگزاری هایی که دوستدار اخبار زرد هستند به یک شایعه نگران کننده تبدیل شده، نه یک سویه جدید از کووید۱۹ است و نه فعلا جای نگرانی دارد؛ البته این قابل درک‌ است که جامعه نسبت به بیماری ویروس به اصطلاح هزار چهره کووید۱۹ نگران باشد اما تزریق ترس و اضطراب بی جا به مردم امری ناپسند و گاهی با آسیب های جدی همراه است.

از منابع مختلف و از قول دانشمندان چینی در خصوص پیدایش یک سویه جدید از ویروس کرونا اخباری انتشار یافته که حاوی مقداری مطالب علمی است اما مجموعه ایی از اخطارها و اخبار بی اساس و نامتناسب را هم منتقل می‌کند.

باید نگران این ویروس باشیم؟

متخصص ژنتیک بالینی: سویه مورد بحث که NeoCov نامیده شده است، ابتدا در خفاش های آفریقای جنوبی شناسایی شد و تا این لحظه فقط در بین جمعیت خفاش‌ها انتقال داشته است. دانشمندان تنها هشدار دادند؛ این ویروس از طریق همان مکانیسمی که منجر به انتشار SARS-CoV-2 و بیماری کووید۱۹ می شود، در خفاش ها عمل می کند لذا شاید با تغییراتی بتواند آلودگی انسانی بدهد.

همه این داستان ها از یک مقاله پره-پرینت (هنوز مرور و چاپ نشده) برخواسته است که آقای کینگ ژیونگ و همکارانش از انستیتو تحقیقات واکسن و ویروس شناسی نوین متعلق به دانشگاه ووهان چین در مورد یک فامیل ویروسی از نوع ویروس کرونا که بسیار به عامل MERS نزدیک است و در خفاش ها از گیرنده ACE2 برای ورود به سلول استفاده می کند، شروع شد.

چون این فرآیند مشابه استفاده ویروس بیماری کووید۱۹ در انسان از گیرنده ACE2  است، عده ایی از آن برداشت نادرست کردند و شایعات هولناکی در مورد شیوع یک سویه تخیلی ساختند که این ویروس به خطرناکی بیماری MERS و به گستردگی کووید۱۹ است، که البته اساس علمی و واقعی ندارد. خود ویروس اصلی عامل بیماری MERS از گیرنده دی-پپتیدیل-پپتیداز-۴ یا DPP4 برای ورود به سلول انسانی استفاده می‌کند و کاری به ACE2 ندارد‌.

تاکنون مواردی از ابتلا به NeoCov  گزارش شده است؟

رودگری: دانشمندان چینی در مقاله خود حدس زدند که با ایجاد جهش T510F در RBM ژنوم این ویروس احتمال ایجاد توانایی برای استفاده از گیرنده ACE2 انسانی وجود دارد. باید گفت امیدواریم کسی به فکر چنین دست کاری نیفتد، بخصوص دانشمندان چینی که آن را مطرح کرده‌اند، چون حدس دیگر این است که چنین دستکاری شاید باعث توانایی فرار ویروس حاصل از هر دو آنتی بادی خنثی کننده SARS-CoV-2 و MERS-CoV شود.

بنابرین باید به مردم اطمینان داد چنین سویه جدیدی هنوز وجود ندارد که انسان ها را سریعتر از کووید۱۹ مبتلا کند و مرگ و میر بالاتر از MERS نیز داشته باشد.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=22898
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار