تاریخ انتشار : ۰۱-۱۱-۱۴۰۰ - ۹:۲۰

کرونا را با آنفلوانزا اشتباه نگیریم

تشابه علائم بیماری‌ کرونا و آنفلوانزا بسیاری از بیماران را سردرگم کرده هرچند برخی علائم‌شان مشابه است، اما به طور کلی علائم متفاوتی دارند.

به گزارش دنیای خبر،هر ساله با آمدن فصول پاییز و زمستان میزان ابتلا به بیماری آنفلوانزا افزایش می‌یابد و افراد زیادی به خصوص سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های خاص، جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

تشابه علائم بیماری‌ کرونا و آنفلوانزا بسیاری از بیماران را سردرگم کرده. با بروز نشانه های اولیه بیماری، افراد نمی دانند که باید چه اقدامی انجام دهند. مبتلا به کرونا شده‌ و باید خود را قرنطینه کنند یا دچار حساسیت فصلی و سرماخوردگی شده‌اند.

با این حال در سال گذشته به دلیل استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی انتقال بیماری آنفلوانزا به حداقل رسیده بود، اما امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان و در نتیجه کمتر شدن میزان رعایت دستورالعمل ها، میزان ابتلا و افزایش بیماری آنفلوانزا دوباره اوج خواهد گرفت.

از این رو پزشکان توصیه می‌کنند قبل از اوج گیری این بیماری بهتر است گروه‌های حساس به خصوص کودکان دانش آموزان، زنان باردار، افراد مسن، افراد دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های خاص نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت «سرماخوردگی»، «آنفلوانزا» و «کووید ۱۹» با دکتر امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و گویی داشته‌ایم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا،گفت: این دو بیماری علائم مشابه بسیاری دارند، اما شاید بتوان سرفه، تب و بدن درد را مهم‌ترین علائم تشخیص بیماری آنفلوانزا از سرماخوردگی دانست.

بنفشی با بیان اینکه معمولا لرز و بدن درد از اولین نشانه‌های ابتلا به آنفلوانزا شناخته می‌شود،گفت: اگر احساس کردید که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید، اما به شدت بی‌حال هستید به طوری که حتی نمی‌توانید از جایتان بلند شوید و بدن درد امانتان را بریده است، احتمال ابتلای شما به آنفلوانزا وجود دارد، پس در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

او با بیان اینکه هر فردی متناسب با سیستم ایمنی بدنش ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفلوانزا را تجربه کند،گفت:این بیماری یک دوره کوتاه‌مدت سه تا چهار روزه دارد، اما ممکن است افراد در این مدت علائم شدیدی از آن را تجربه کنند.

شایع‌ترین علائم آنفلوانزا

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایع‌ترین علائم آنفلوانزا را تب و لرز، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد، بدن درد، سردرد، خستگی، و سوزش چشم‌ها نام برد .

به گفته او در بیشتر مواقع این بیماری با علائم فوق همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است علائم مذکور معمولاً دو روز پس از ابتلا به بیماری خود را نشان می‌دهند و به مدت یک هفته هم باقی می‌مانند.

بنفشی می گوید: تشخیص دقیق بیماری آنفلوانزا فقط توسط پزشک قابل انجام است پس این علائم را با سرماخوردگی یا خستگی و حتی حساسیت اشتباه نگیرید.

آنفلوانزا در کودکان

او با اشاره به اینکه آنفلوانزا، یک عفونت ویروسی بسیار مسری دستگاه تنفسی شایع در کودکان است، این بیماری می‌تواند در همه گروه‌های سنی رخ دهد، با این حال احتمال ابتلای کودکان به این بیماری بیشتر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: عفونت با انتقال ویروس از فرد به فرد، به سرعت می‌تواند در میان جوامع گسترش یابد.

بنفشی با اشاره به چگونگی تشخیص بیماری آنفلوانزای فصلی با کووید ۱۹، گفت: بجز از دست رفتن یا ضعیف شدن حس بویایی و چشایی که از علائم اختصاصی مبتلایان کروناست، بقیه علائم بالینی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و بدن درد در هر دو بیماری دیده می‌شود البته علائمی مانند تب، بدن درد و سردرد، درد قفسه سینه و اختلالات گوارشی در مبتلایان کووید شایع‌تر است.

او در خصوص نحوه مواجهه با این علایم با بیان اینکه در حالات خفیف هر دو بیماری مراقبت‌های اولیه لازم است، گفت:، اما در شرایط حاد بر اساس توصیه مرکز کنترل بیماری‌ها، انجام تست پی سی آر توصیه می‌شود.

تب و سرفه شایع‌ترین علامت دو بیماری در کودکان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تب و سرفه شایع‌ترین علامت کرونا و آنفلوانزا در کودکان گزارش شده است.

به گفته او در حالت شدید بیماری اعم از کرونا و یا آنفلوانزا، احتمال بستری در آی‌سی‌یو و حتی مرگ وجود دارد.

بنفشی مهمترین راهبرد برای هر دو بیماری را تمرکز بر پیشگیری و بهداشت عمومی عنوان کرد و گفت: خانواده‌ها با دیدن علایم خفیف اولیه در کودکان نباید نگرانی مضاعف داشته باشند بلکه باید آرامش خود را حفظ کنند، مراقبت‌های معمول سرماخوردگی را شروع و روند بیماری را پیگیری کنند، البته باید توجه داشت که تشخیص نهایی و تصمیم گیری درمانی با پزشک معالج است.

 

بیش از دو میلیون واکسن کرونا در کردستان تزریق شده است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رابطه با میزان واکسن های تزریق شده در استان گفت: ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۹۲۹ دُز واکسن تا این لحظه به استان تحویل شده تا کنون که دو میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۲۰ دُز واکسن با احتساب سه نوبت در استان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

بهروز اخوان با اشاره به این که یک میلیون و ۸۷ هزار و ۵۷۹ نفر معادل ۸۱ درصد جمعیت، نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند، گفت:۸۹۳ هزارو ۵۱۹ نفر نیز دُز دوم این واکسن را دریافت کرده‌اند که ۶۶ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود.

به گفته او: ۶۵ درصد مادران باردار نوبت اول و ۳۸ درصد آنان نیز نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان نوبت اول و ۷۶ درصد نیز نوبت دوم واکسن را دریافت نموده‌اند.

اخوان گفت: ۸۵ درصد نوجوانان در استان با دریافت نوبت اول و ۷۶ درصد نیز در قالب نوبت دوم واکسن کرونا، علیه این ویروس واکسینه شده اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=22473
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار