تاریخ انتشار : ۱۶-۰۹-۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

کاهش ۴۷۳۷ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۴۷۳۷ واحد همراه شد.

به گزارش دنیای خبر،بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند رو به ریزش قرار گرفت و با وجود اینکه دلار د ر بازار آزاد رو به رشد است و از ۳۰ هزار تومان هم فراتر رفته، اما شاخص بازار در حال ریزش است، بگونه‌ای که امروز در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۴۷۳۷ واحد به رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۶۱۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۲۵۹۵ واحد به رقم ۳۶۱ هزار و ۱۸۰ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۳۴۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۹.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۳۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم امروز به بیش از ۱۸۵۴ میلیارد تومان رسید، با این حساب ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۵۷۷۰ میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بودند اما میزان ریزش شاخص‌ها زیر یک درصد بود بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با ترازوی وزنی ارزشی ۰.۳۵ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۷۱ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۰.۲۹ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۰.۴۷ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۲۱ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی پردیس و هلدینگ خلیج‌فارس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای گل‌گهر، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی نوری، شستا و هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص را داشتند.

  در فرابورس ایران هم امروز شاخص با کاهش ۷۷ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۱۰۳ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به یک میلیون و ۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از ۳۴۱ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۱.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۸۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۸۵۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول و مدیریت انرژی امیدتابان حور، صمنعتی مینو، فرابورس ایران، پتروشیمی مارون، نیروی برق دماوند و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

 این روزها گرچه دلار در بازار آزاد رو به افزایش است، اما برعکس شاخص بورس رو به کاهش است و از سال گذشته از اواسط مرداد که بازار رو به کاهش نهاد متأسفانه اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی و حتی حقوقی به بازار کم شد و روند ریزش بازار شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند پول‌های خارج شده از بورس قسمتی صرف خرید ارزهای مجازی می‌شود که به هیچ عنوان قابل اتکا نیست و دارای ریسک بی‌نهایت هستند قسمتی از پول‌های بورس صرف خرید ملک و دارایی در داخل کشور و حتی در کشورهای همسایه شده است و بخشی نیز صرف خرید دلار و ارزهای دیگر شده است که این هم علامت خوبی نیست.

به هر حال سرمایه‌گذاری در بازار شفاف و رسمی بورس باید مورد حمایت قرار گیرد و با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۸ میلیون ایرانی معادل ۷۰ درصد جمعیت در بازار سرمایه حضور دارند باید از کلیت بازار حمایت شود و منافع عامه مردم و سهامداران مدنظر باشد نه اینکه بازار به حال خود رها شود و یا قوانین مرتبط با بازار سرمایه هر روز تغییر کند.

یکی از نکات مهم در بازار سرمایه ثبات مدیریت است که متأسفانه طی سال گذشته تا کنون ۳ رئیس برای سازمان بورس انتخاب شده‌اند که این نشان می‌دهد، ثباتی در مدیریت دیده نمی‌شود. از طرفی قوانین بازار سرمایه باید به نفع سرمایه‌گذاران حقیقی تغییر پیدا کند و سود تقسیمی شرکت‌ها با توجه به پراکنده بودن سهامداران و خرد بودن آنها باید به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه سجام به حسابشان واریز شود که این یک نوع تشویق برای حضور مردم در بازار سرمایه به شمار می‌رود.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=19945
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار