تاریخ انتشار : ۲۴-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

کاهش ۸ هزار و ۶۶۵ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با وجود ۲ عرضه اولیه در بورس و فرابورس، روند کاهشی به خود گرفت و درنهایت با عقب‌نشینی ۸ هزار و ۶۶۵ واحد روبه‌رو شد.

به گزارش دنیای خبر،بورس اوراق بهادار تهران امروز با وجود اینکه شاهد یک عرضه اولیه فولاد سبزوار در بورس و عرضه اولیه توسن در فرابورس بود، اما روند ریزش به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۸ هزار و ۶۶۵ واحد به رقم یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۴۴۹ واحد به رقم ۴۵۰ هزار و ۴۵۹ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۶.۹ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۱ میلیون فقره مامله و به ارزش ۵ هزار و ۵۱۵میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات دو بازار از ۳۵ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی ۵۸ صدم درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۳۲ صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۵۶ صدم درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس ۶۲ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۵۳ صدم درصد افت کرد.

امروز نمادهای شستا، فولاد مبارکه، مخابرات ایران، ملی‌مس، مپنا، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

همجنین در فرابورس ایران هم امروز اوضاع  تعریفی نداشته و با عقب‌نشینی ۲۴۷ واحد شاخص کل به رقم ۲۱ هزار و ۹۹۸ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس به بیش از ۳۸۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس بیش از ۳ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۶۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۹ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد فولاد جهان که هفته پیش عرضه اولیه شد، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس داشت و نمادهای بیمه پاسارگاد، صباتأمین، مالی سپهر صادرات، آریا ساسول، صنعتی مینو و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به نظر می‌رسد، یکی از دلائل مهم ریزش بازار، نوسان در بازار ارز و همچنین دخالت‌های برخی افراد و اظهارنظرهای مقامات در مورد قیمت‌گذاری سیمان، فولاد و خودرو به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان است، در حالی که صنایعی که در بورس حضور دارند، باید محصولات آنها در بازار تعیین شود.

از طرفی هم شرکت‌های تولید سیمان در بورس هستند و هم خود محصول سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین سخن از تعیین قیمت برای سیمان جایگاهی از اعراب ندارد.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=15250
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار