تاریخ انتشار : ۱۴-۰۵-۱۴۰۰ - ۷:۳۲

معافیت عراق از تحریم‌ها برای وارد کردن انرژی از ایران

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات انرژی از ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرد و بغداد می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

به گزارش دنیای خبر،منابع خبری اعلام کردند آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات انرژی از ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرده است.

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که واشنگتن معافیت عراق از تحریم‌های ایران در حوزه انرژی را برای ۴ ماه دیگر تمدید کرده و بغداد می‌تواند به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

دولت آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام تلاش کرد با نقض این توافق و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی خود از طریق بازگرداندن تحریم‌های ایران، تهران را وادار به پذیرش زیاده‌خواهی‌های خود کند، زیاده‌خواهی‌هایی که با شکست کارزار موسوم به فشار حداکثری ناکام ماند.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ همزمان با افزایش تحریم‌های خصمانه خود علیه ایران، صنعت انرژی ایران را نیز تحریم کرد، اما در آن زمان عراق را از این تحریم‌ها مستثنی دانست و معافیتی به این کشور اعطا کرد به امید آنکه ارتباط عراق و ایران در زمینه انرژی قطع شود.

اکنون یک منبع آگاه به شرطی که نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «آخرین دوره معافیت اعمال شده از سوی آمریکا برای عراق ماه گذشته به پایان رسید و هفته گذشته بار دیگر تمدید شد.»

این معافیت تا ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) ادامه خواهد داشت.

 

پیش‌تر در فروردین ماه سال جاری «لوئیزا لاولاک» مسئول دفتر روزنامه واشنگتن پست در پایتخت عراق، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به نقل از سخنگوی دولت آمریکا از تمدید ۱۲۰ روزه معافیت عراق از تحریم‌های ایران خبر داد و اعلام کرد «آمریکا ۱۲۰ روز به عراق معافیت داده است تا بتواند هزینه واردات برق را به ایران پرداخت کند.»

این طولانی‌ترین دوره معافیت در قوانین کنگره است که اولین‌بار در دوره بایدن به عنوان نشان دادن حُسن نیت خود به دولت مصطفی الکاظمی، داده می‌شود.

این معافیت‌های در چند سال اخیر چنیدن بار تکرار شده است، به طور مثال، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ رسانه‌های عراق ساعاتی پس از رأی اعتماد پارلمان این کشور به کابینه الکاظمی گزارش دادند که وزارت خارجه آمریکا به نشانه حمایت از دولت جدید در عراق، معافیت عراق از تحریم واردات گاز و برق از ایران را برای مدت زمان ۴ماه تمدید کرده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=13123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار