تاریخ انتشار : ۱۹-۰۴-۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

چرخش کرونای «هندی» در کل ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از گردش کرونای هندی در کل کشور خبر داد و تأکید کرد: در بحث اعتباربخشی بیمارستان‌ها وجود برق‌های اضطراری و ذخیره و ژنراتور مورد توجه قرار می‌گیرد و اصلاً خفگی بیماری وجود نداشته و شدیداً این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

به گزارش دنیای خبر،علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین جلسه این ستاد اظهار داشت: بیش از ۶۵ کشور دنیا درگیر ویروس دلتا هستند و این ویروس در حال گسترش است. قدرت سرایت بالایی دارد و وارد کشور ما نیز شده و در حال چرخش در کل کشور است.

وی با بیان اینکه بیشترین ابتلا و مرگ و میر در کشور برزیل، هند، اندونزی و روسیه است، یادآور شد: عمده این درگیری مربوط به ویروس کرونای دلتاست.

رئیسی با اشاره به اینکه روند کرونا در بیست و پنج استان کشور صعودی است، گفت: ۱۴۳ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارد؛ به طوری که در استان کرمان ۱۶ شهر، استان فارس ۱۳ شهر، استان تهران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، مازندران ۱۳ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر،‌ بوشهر و یزد ۸ شهر، گلستان، گیلان و اصفهان نیز بین ۵ تا ۶ شهر درگیر هستند و درگیری در حد تغییر به رنگ قرمز است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور حدود ۶۶ درصد است، تصریح کرد: این جای تأسف دارد و نیاز به مراقبت بیشتر است؛ به طوری که اگر رعایت پروتکل ا زیر ۸۵ درصد باشد کارساز نیست.

وی با انتقاد از عادی‌انگاری و عدم حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز داشت: استفاده از ماسک کمتر شده و تجمعات بیشتر است و از مردم خواهش می‌کنیم موضوع را جدی‌تر بگیرند.

وی با اشاره به تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، متذکر شد: در جلسه امروز توجه به تجمعاتی که بیشترین شانس ابتلا در آنها وجود دارد تأکید شد؛ ضمن اینکه تأکید شد تا نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، وزارت کشور و اتاق اصناف نظارت بیشتری را اعمال کنند و این مراکز شامل رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، تالارهای پذیرایی، پاساژها، سالن‌های سینما و تئاتر، استخرهای سرپوشیده، باشگاه بدنسازی، نمایشگاه‌ها در فضای سربسته است که باعث انتقال ویروس می‌شود.

رئیسی با تأکید بر کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی یادآور شد: نیروی انتظامی و نیروهای مسلح نظارت خود را تشدید می‌کند، اما مشکل اساسی، مرزها و گذرگاه‌های غیررسمی هستند؛ با توجه به اینکه شاهد تحولاتی در افغانستان هستیم، حجم مهاجرین در حال افزایش است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مرزهای آبی کشور و نظارت بر آنها، خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته ۲۶ کشتی و شناور به ایران آمده‌اند که پس از بررسی و کنترل، ۶۵ نفر از افراد در این وسایل دارای کرونای مثبت بودند که شناسایی و ایزوله شدند.

وی با اشاره به قطعی برق و شایعات مربوط به اتفاقات در مراکز درمانی، ابراز داشت: اینکه گفته می‌شود برق قطع شده و دستگاه‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو از کار می‌افتد شایعه است؛ چرا که در بحث اعتباربخشی بیمارستان‌ها وجود برق‌های اضطراری و ذخیره و ژنراتور مورد توجه قرار می‌گیرد و اصلاً اینطور نیست که چنین ا تفاقی بیفتد و تاکنون نیز مشکلی نداشته‌ایم و نباید برای مردم ایجاد تشویش کنیم و اصلاً خفگی وجود نداشته و شدیداً این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید صادقانه برخورد کنیم. البته قطعی برق وجود دارد اما بیماری دچار خفگی نمی‌شود و این موضوع مدیریت می‌شود و نمی‌گذاریم چنین اتفاقی بیفتد.

رئیسی با تأکید بر تأمین سرمایش مورد نیاز برای واکسن‌های کرونا یادآور شد: به مردم قول می‌دهیم از زمان بارگیری واکسن از کشور مبدأ تا رسیدن به دورترین روستا در کشور، زنجیره سرد را رعایت می‌کنیم و پیش‌بینی شده اگر در روند برق‌رسانی مشکلی ایجاد شد، مشکلی برای واکسن ایجاد نشود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از هفته جاری روند واکسیناسیون بسیار بهتر خواهد شد، افزود: روز گذشته و امروز واکسن‌هایی رسیده و خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت؛ ضمن اینکه از دوشنبه هفته جاری واکسیناسیون از گروه ۷۰ ساله‌ها به صورت دو سال پایین‌تر یعنی از سن ۶۸ سال به بالا اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مردم از مراجعه حضوری به مراکز واکسیناسیون خودداری کنند، ابراز داشت: مردم نباید تا زمانی که از طریق سیستم پیامکی فراخوان داده شده‌اند به این مراکز مراجعه کنند؛ضمن اینکه ما به صورت دو سال دو سال از سن هفتاد سال به پایین روند واکسیناسیون را ادامه خواهیم داد.

رئیسی با اشاره به کندی در روند توزیع واکسن در کشور بیان داشت: این کندی در ورود واکسن‌های خارجی و داخلی در حال برطرف شدن است. در استان‌های مختلف هیچ مشکلی وجود ندارد فقط در تهران چنین مشکلی وجود داشت، اما اکنون بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در کشور وجود دارد.


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=12127
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار