تاریخ انتشار : ۱۶-۰۴-۱۴۰۰ - ۷:۳۶

آیا شست و شوی تخم مرغ کار درستی است؟

یک مقام مسئول گفت: با توجه به فساد پذیری تخم مرغ، مصرف کنندگان توصیه‌های دامپزشکی برای خرید تخم‌مرغ را جدی بگیرند.

به گزارش دنیای خبر،مهدی سلوکانه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با تاکید بر نگه داری تخم مرغ در یخچال اظهار کرد: تخم مرغ سالم پوسته آن بدون ترک و شکنندگی  و فاقد بوی تعفن و علایم فساد است. دمای نگهداری آن، ۴ درجه سانتی گراد و بسته بندی آن  با درج کامل مشخصات است.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین تخم مرغ تازه دارای اتاقک هوایی کوچک و سفیده آن غلیظ است، به طوری که سفیده غلیظ و رقیق آن از یکدیگر قابل تفکیک است. زرده آن کروی، دارای رنگ روشن، بدون لکه و در مرکز تخم مرغ قرار دارد. سفیده آن ظاهری ابری و غیر شفاف دارد.

او اشاره‌ای به  مشخصات تخم مرغ  کهنه کرد و گفت: در این تخم مرغ نسبت سفیده غلیظ به رقیق کاهش یافته، ضخامت غشا کم است. زرده خاصیت کروی ندارد و پهن است. اتاقک هوایی بزرگ و سفیده شفاف و پوسته خارجی کدر و بد رنگ است.

سلوکانه ادامه داد: تخم‌مرغ فاسد سفیده آن به دلیل فساد ناشی از باکتری، صورتی تا رنگین کمان است. بیشترین باکتری‌های ایجاد کننده فساد، سودوموناس‌ها هستند. پوسته خارجی در این نوع کاملا کدر و بر رنگ است و سفیده و زرده آن با هم مخلوط شده است. محتویات داخلی بوی تعفن می‌دهد. عوامل ناشی از کپک زدگی به صورت لکه‌های قارچی با رنگ‌های سیاه و سبز ممکن است، دیده شوند.

این مقام مسئول با اشاره به مقایسه سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی بیان کرد: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۰ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته ۲۴کیلوگرم است.

او با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولید کننده تخم مرغ در آسیا و پانزدهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در جهان است، گفت: گوشت مرغ و تخم مرغ، سهم بسیار زیادی را در تامین پروتئین و سلامت جامعه دارند.

سلوکانه درباره اینکه شست و شو تخم‌مرغ برای نگه داری در یخچال کار درستی است، بیان کرد: شستشوی برای نگهداری تخم مرغ ، در منازل، کار صحیحی نیست چرا که سبب مرطوب شدن سطح تخم مرغ شده و در نتیجه رطوبت لازم برای انتقال عوامل بیماری زا از سطح به داخل تخم مرغ فراهم می‌شود، اما در هنگام استفاده از تخم مرغ شستن آن هیچ مانع نخواهد داشت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به توصیه‌هایی به مصرف کنندگان در زمان خرید تخم‌مرغ بیان کرد: در ابتدا مصرف کنندگان باید دقت کنند که آیا دارای پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی هست یا نه؟ چرا که صدور این پروانه نشان از گذراندن کنترل‌های بهداشتی است. شرایط نگهداری تخم مرغ مهم است و با توجه به فسادی پذیری تخم مرغ حفظ زنجیره سرد این فراورده از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول در خصوص نگهداری تخم مرغ در داخل یخچال یا در بیرون از یخچال گفت:  در این زمینه باید توزیع کننده تخم مرغ را در دمای ۸ تا ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری کند. بنابراین از خرید تخم مرغ‌های بیرون یخچال تا حد امکان باید خودداری شود.

او توجه به تاریخ تولید و انقضا تخم مرغ را از دیگر نکات مهم در زمان خرید برشمرد و گفت: عمر ماندگاری تخم مرغ‌های بسته بندی شده برای منازل از زمان تولید تا انقضا در دمای ۱۲ درجه سانتی گراد، یک ماه است. از خرید تخم مرغ‌های بدون نام و نشان خاص باید جلوگیری کرد.

سلوکانه در پایان تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل اجرایی طرح ارتقاء کیفیت تخم مرغ کلیه واحدهای عرضه کننده تخم مرغ به ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید این محصول فسادپذیر را در یخچال نگهداری و عرضه کنند و در صورت عدم رعایت زنجیره سرد با واحدهای متخلف طبق مقررات سازمان دامپزشکی کشور و از طریق مراجع قضایی وفق مقررات برخورد قانونی خواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=12040
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار