تاریخ انتشار : ۰۵-۰۳-۱۴۰۰ - ۷:۲۴

با قرآن در زندگی؛

هوشیاری و سازش‌ناپذیری در برابر انواع توطئه‌های دشمن

قرآن مجید در عالی‌ترین شکل، کیفیت رابطه با دشمنان و مخالفان را بیان کرده است. خداوند در نگاهی مهربانانه نسبت به مسلمانان با زیباترین تعابیر در آیات مختلف عمق خشم و کینه و نفاق و توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی را برملا کرده است.

به گزارش دنیای خبر،این وظیفه مسلمانان خصوصاً حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی است که با نگاهی سرشار از بصیرت و اعتقاد قلبی به آیات قرآن بنگرند و به دور از تأثیرپذیری از القائات بیگانگان و وادادگان و بدون هیچ باج‌دهی و امتیازدهی به دشمنان، دستورالعمل‌های قرآن را با قاطعیت و عزمی استوار به عنوان منشوری رسا و غیرقابل خدشه، معیار مواضع و رفتارهای سیاسی در فضای بین‌الملل قرار دهند.
امام خامنه‌ای فرمودند: «هر جا ما انقلابی عمل کردیم پیروز شدیم».
نگاه قرآن در حوزه روابط بین‌الملل نگاهی انقلابی است. نگاهی که در برابر صف‌کشی قدرت‌های بیگانه نه مرعوب می‌شود و نه منفعل. وقتی قرآن که منشور اول و آخر زندگی انسان‌هاست و همه چیز را شفاف بیان کرده، دیگر چه معنا دارد که دولتمردان نظام اسلامی واهمه‌ای به خود راه دهند و نشانه‌های تسلیم‌پذیری در آن‌ها آشکار گردد.
وقتی قرآن می‌فرماید: «کم مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» (بقره/۲۴۹)
چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند، و خدا با شکیبایان است.
انسان مؤمن و انقلابی و کارگزاری که تربیت شده مکتب قرآن است هیچ وقت اُبهت پوشالی سلطه‌گران و گردنکشان و قدرت‌های زورگو آن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ چرا که آن‌ها از قرآن مجید آموخته‌اند که «وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» (عنکبوت/۴۱)
[و بی‌تردید سست‌ترین خانه‌ها خانه عنکبوت است، اگر به این واقعیت معرفت و شناخت داشتند [به قدرت‌های غیرخدایی تکیه نمی‌کردند.]
در مجموع در فرهنگ قرآنی نسبت به دشمن چند دستورالعمل مهم و اساسی آمده است و آیات مختلف در این باره بدان‌ها اشاره دارد از جمله:
۱- فریب شعارهای به ظاهر خیرخواهانه دشمن را نخوریم.
۲- مرعوب دشمن نشویم.
۳- پنهانی با دشمنان دست دوستی ندهیم.
۴- در برابر تهدیدهای دشمن محکم و مستحکم باشیم و قاطعانه مقاومت کنیم.
۵- دشمن به دنبال رنج و سختی شما و گرفتار کردن‌تان در مشکلات است.
۶- جنگ تبلیغاتی دشمن بخش اندکی از کینه درونی او نسبت به شماست.
۷ – تمام تلاش دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و موفقیت مسلمانان در عرصه‌های مختلف است.
۸ – اگر مسلمانان مقاومت به خرج دهند و مرعوب نشوند بر قدرت پوشالی دشمن پیروز خواهند شد.
۹ – اجازه نفوذ به دشمن را نباید داد.
۱۰ – با دشمن باید مقابله به مثل کرد.
نکات بسیار دیگری نیز وجود دارد که نیازمند به مقاله‌ای جداگانه همراه با مستندات قرآنی است‌.
در این مختصر فقط به یکی از آیات قرآن که اشاره به نوع موضع‌گیری جبهه حق، مسلمانان و کارگزاران نظام اسلامی با دشمنان دارد، اشاره می‌شود:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَهً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ
(آل عمران/۱۱۸)
[ای اهل ایمان از غیر خودتان محرم راز نگیرید، آنان از هیچ توطئه و فسادی درباره شما کوتاهی نمی‌کنند. شدت گرفتاری و رنج و زیان شما را دوست دارند، تحقیقاً دشمنی [با اسلام و مسلمانان] از لابلای سخنانشان پدیدار است و آنچه سینه‌هایشان [از کینه و نفرت] پنهان می‌دارند بزرگ‌تر است. ما نشان‌ها [ی دشمنی و کینه آنان] را اگر می‌اندیشید برای شما روشن ساختیم.]
اولین نکته‌ای که در این آیه بر آن تأکید شده است، خوشبین نبودن به دشمن است. اگر مسلمانی تا آن اندازه رابطه‌اش را با دشمن نزدیک کند که او را محرم راز بگیرد و سخنان و مطالب و اخبار محرمانه را با او در میان بگذارد نگاهش به دشمن نگاهی خوشبینانه است. خسارت خوش‌بینی نسبت به دشمن و اعتماد به او جبران‌ناپذیر است. در چنین شرایطی است که دشمن عنود و فریبکار با استفاده از این اعتماد، با کسب اطلاعات محرمانه ضربه خودش را به مسلمانان وارد خواهد ساخت. «لاتتخدوا بطانه من دونکم»
نکته دوم این که خاصیت و ماهیت دشمن به گونه‌ای است که او به دنبال رنج و سختی و مشکلات عدیده برای جامعه اسلامی است و خود در این راه از هیچ اقدامی برای تضعیف و شکست و ایجاد بن‌بست در جامعه اسلامی کوتاهی نمی‌کند.
تحریم‌های کمرشکن نظام سلطه در موقعیت کنونی مصداقی عینی از همین آیه است.
«لایألونکم خبالاً و دوا ما عنتم»
دشمنان در نبردی تبلیغاتی با استفاده از تمامی امکانات رسانه‌ای علیه جامعه اسلامی فعالیت می‌کنند. موضع‌گیری‌ها و سخنان کینه‌توزانه آن‌ها پایان‌ناپذیر است و آنقدر کینه و دشمنی با مسلمانان دارند که آتش این خشم از گفته‌های آن‌ها کاملاً آشکار است. «قد بدت البغضاء من افواههم» این همان معنای حجم وسیع تبلیغات رسانه‌ای علیه مسلمانان انقلابی است.
این زبان کینه‌توزانه و جنگ تبلیغاتی، ریشه در دشمنی قلبی آنان با مسلمانان دارد. قلب آن‌ها لبریز از کینه و دشمنی نسبت به مسلمانان است. درست مثل آتشفشانی که از درون می‌گدازد، گدازه‌های آتش که انعکاسی از آتش درونی آتشفشان است به بیرون پرتاب می‌شوند، جنگ رسانه‌ای و کلامی و تبلیغاتی جهان سلطه انعکاسی از خشم و کینه پایان‌ناپذیر آن‌‌‌ها نسبت به مسلمانان است. بنابراین اگر کسانی با خوش‌خیالی و ظاهر‌اندیشی و زودباوری تصور کنند که روزی خواهد رسید که جهان سلطه نسبت به جامعه اسلامی با نگاه مثبت رفتار خواهد کرد قطعاً به بی‌راهه رفته‌اند. در این میان چاره‌ای جز حفظ هوشیاری و ایستادگی بر اصول و مبانی نیست. «و ما تخفی صدورهم اکبر»
این فراز از آیه دلالت می‌کند که تبلیغات رسانه‌ای، انعکاسی از دشمنی درونیِ بسیار زیاد جهان استکبار و نظام سلطه علیه مسلمانان است.
در فراز پایانی آیه، خداوند نسبت به مسلمانان خصوصاً مسئؤلان که قدرت تأثیرگذاری بیش‌تری دارند اتمام حجت می‌کند و می‌فرماید ما نشانه‌های خود را برای شما روشن نمودیم. یعنی حقیقت و ماهیت نظام سلطه را برای شما آشکار ساختیم. این شما هستید که با تعقل و ژرف‌اندیشی و با به‌کارگیری خرد، فریب سخنان زیبا و لبخند دشمن را نخورید.
«قد بینالکم الآیات ان کنتم تعقلون»

 

دکتر نصرالله شفیعی


لینک کوتاه : http://donyayekhabar.com/?p=10643
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

آخرین اخبار